Menskopp del 2

Jag snubblade över en delad länk till menskoppen.se där man kunde läsa om en mugg som såldes där delar av vinsten används till att se till att tjejer i utsatta områden, t ex Burkina Faso ska få rätt till utbildning. Via detta diskuterades det var menskopp heter på engelska och någon sa "Mooncup" (som är ett märke på menskopp) och någon annan sa "jag kunde ge mig den på att de engelskspråkiga inte kunde vara lika rättframma som svenskar med ordvalet och jag blev tvungen att försvara, alla ställen som jag läst om menskoppar på engelska ha kallat dem för "menstrual cup". I mitt googlande hittade jag den här artikeln/blogg posten om anledningar att skaffa menskopp och blev inspirerad att dela den med mina vänner på facebook med tanken att det skulle belysa menskoppsfrågan lite och det blev fart direkt! Jätte kul och trots att en person var totalt negativ (men det här var det första hon hörde om ämnet) var det ändå en hel del vänner som verkade intresserade när de hörde av någon de kände som faktiskt hade provat!
 
Jag skrev en fullständing recention om mina första månader med menskopp som du kan läsa här (och missa inte tillägget jag gjorde på slutet om de två negativa punkterna jag hade) men jag ska även skriva en uppdaterad version vilken dag som helst eftersom jag nu har använt min kopp i två år.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0