Menskopp

Den som känner sig kräsmagad behöver inte läsa vidare men jag hade ju utlovat en menskopps recension och det har nog inte blivit av?! Tog ju bonus lång tid innan jag fick den då den inte hann komma innan vi åkte från Sverige i julas, sen glömde mamma den när hon kom till  Dubai i mars så hon fick skicka den med post till Malta så jag fick ta den med mig därifrån i påskas. Jag köpte en "Me Luna" kopp som ser så här
 
 
Har nu hunnit ha den några omgångar så nu känner jag att jag kan uttala mig lite bättre. Jag börjar med det negativa. Efter inrådan har jag en ring i botten på koppen som ska var hjälp att ta ut den när man är nybörjare och den ringen sticker ut och skaver lite eftersom en menskopp sitter relativt långt ner. Jag tror att det kommer bli bättre så fort jag känner mig säker nog att klippa bort ringen.
 
 
Första månaden läckte det och jag googlade runt och provade en ny vikmetod för insättning och sen funkade det utmärkt....ett tag! Vid nästa mens läckte det igen och jag trodde jag gjorde något fel, koppen var inte full men ändå läckte det. När detta upprepades även nästa mens hittade jag ett samband, det hände på dag 3 och 4, inte före och inte efter. Självklart vet jag inte säkert varför men jag spekulerade i att slidan beter sig lite olika och att just när mensen kommer igång hade min kopp för litet omfång. Jag kan inte se någon annan anledning till att det alltid ska läcka endast två dagar men aldrig annars?! Har nu letat som en galning efter den kopp med störst omkrets men inte är längre än den jag har nu och har köpt en Lunette som ska provas vid nästa mens.
 
 
Jag tror att man alltid får med en liten påse att förvara koppen i och Lunette påsen matchar väl inte direkt med koppens färg.....men hur ofta ser man dem tillsammans så här?
 
Hoppas såklart slippa läckage! Nu kanske det här låter som stora bekymmer men eftersom jag är övertygad om att båda sakerna kommer lösa sig hänger jag inte upp mig på dem. Annars är jag bara nöjd med min kopp, det är galet skönt att slippa binda och den värmen och instängdheten som blir och det faktum att man bara behöver tömma koppen morgon och kväll är ju ultimat, speciellt när man vill spendera en dag på stranden tex! Jag har ju inte haft tampong på många år men jag minns hur torr man kände sig när man tog ur den och ingen sån känsla alls, inte ens om man tömmer koppen oftare än var 12e timme. Lägg även till miljöaspekten så tycker jag att alla skulle åtminstone prova menskopp!
 
I punktform ser det alltså just nu ut så här: (men jag återkommer med uppdatering om jag hittat lösningen på mina minus)
 
- Läckage
- "Skav"
 
+ Ingen instängdhet som med binda och slipper känna hur blodet "rinner ut" (jag avskyr den känslan!)
+ Ingen torrhet som med tampong
+ Slipper byta/tömma så ofta
+ Miljövänligt
+ Slipper komma ihåg att ha mensskydd i handväskan, har du mens har du ditt skydd med dig!
 
 
 
Lägger till en liten kommentar, det har blivit oktober och jag efter att ha kört med min Lunette har jag inte haft några läckage bekymmer och jag vågade mig på att klippa bort ringen och piggen och känner numer inte av något skav alls!
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0