Har det lossnat?

Verkar som den sociala biten lossnat lite. Igår hade vi grannarna med deras barn över och det blev spontan lunch tillsammans, mycket spel, lek och prat. Verkligen trevligt!

Bullbak

Idag har vi bakat bullar, två andra svenska mammor och deras barn. Fullt hus med andra ord!

Hela gänget

Dottern har på smör

Lunch

Vackra kanelbullsgalna J :)

Spännande!

När man börjar flyga för Emirates får man antingen flyga Boeing (777) eller Airbus. Hamnar man i Airbus flottan får man börja köra 330 (den minsta flygplanstypen Emirates har) för att sedan gå vidare till 340 och numer 380. Iom att 330 och 340 ska fasas ut har det varit mycket spekulationer om det mesta och det verkade som att 340 flottan blivit "fryst" på 340 tills dess de fasats ut.  Även om maken sagt att han gärna hade flygit ytterligare en flygplanstyp har han inte riktigt vetat om han ville över på 340, det är inget som är självklart bättre än något annat. På 340 kan man få lite fler layovers än 330 och det kan ju ses som positivt även om det för oss varit bra att maken haft kortare flygningar och varit hemma nästan varje dag (morgon el kväll). Samtidigt vore det kanske bättre att gå direkt på 380 och börja samla timmar där eftersom man måste ha ett visst antal timmar innan man kan bli kapten. Det är alltså inte självklart vilket som är bäst och vi bestämde oss att inte oroa oss, om det kom kom det, annars har vi det bra ändå. Idag fick maken dock emailet med "inkallning" till kursen för att få flyga 340 och han känner att det ska bli spännande och kul och då tycker självklart även jag det!

Social dag

Idag har varit en väldigt social dag. Började med "frukost" med svenska tjejerna, den här gången i Springs. Alltid lika trevligt att ses. Direkt därifrån för att hämta dottern på dagis och på eftermiddagen blev det double playdate när sonens klasskompis och hans syster kom hit men även en svensk kompis och hennes dotter. Barnen hade stört kul men jag blir slut i huvudet av en sån här "full" dag så trots att klockan bara är halv tio tror jag att jag ska släcka ner och ta igen mig.

Säng häng

Idag har jag haft trevlig fika date med en dansk ganne och igår bokade papppa biljetter för sitt första dubai besök. Han kommer i november när sonen fyller år! Ska bli kanon kul. Maken är på Malta inatt, en av månadens tre flygningar dit, själv kör jag säng häng och njuter av lugnet.

Hemresan

Hemresan bjöd på vacker öken och kameler

Andra dagen

Puman är redo för strandpromenad innan frukost

Barnpoolen

Glad gosse kommer från barnklubben där han "blivit pirat"

Lite minigolf

ett parti "Snakes and Ladders" innan kvällsmaten...

...som blev buffe i huvudrestaurangen

Bilstol

Vilket jäkla strul det ska vara med allting jämt! Vet inte om jag nämnt det tidigare men när jag skulle vända sonen framåt i bilen gjorde jag massa re-search om vad som var bäst och säkrast. Horn skulle det vara och jag köpte en Britax Kid plus. Vi var jätte nöjda med den både i Sverige och på Malta men här står den inte bra i våran bil. Sonen tippar fram och tillbaka i varje sväng och nu när vi tänkte vända dottern framåt i sommar och behöver ny bilstol både till Sverige och hit började jag undersöka om vi kunde köpa två nya hit och ta med den tippiga till Sverige. Svårt att veta vad som kan funka så klart och jag kontaktade en svensk försäljare som hjälpt mig med tips och råd tidigare och som verkar pålitlig. Han förklarade att kid plus är lite tung i överdelen så han kunde förstå om den blev lite tippig och rekomenderade Britax Adventure och Maxi Cosi Fero. Jag upptäckte att båda stolarna var utan horn och frågade därför om just detta (hade läst hos BeSafe att det var bättre utan horn då det skulle innebära mindre risk för feldragning). "Jag gillar produkter  utan horn, fast de ska helst ha andra inslag som styr bältet rätt, vilket finns både på Britax Adventrue och på Maxi-Cosis Fero och Ferofix.  BeSafe har rätt argument, men troligen fel produkt, för den är väldigt bred, alltför bred i våra ögon" skrev han som svar på detta. Då sonen har börjat visa intresse för att spänna fast sig själv men det är ju lite svårt när han har horn tänkte jag att det kanske var bra med hornlöst och valde alltså mellan Adventure och Fero. Valet föll på Fero, den var helt enkelt snyggare i mina ögon plus att den har en inbyggd funktion där man "spänner fast" stolen i nackstödet på bilen så den inte tippar. Detta ända tills häromdagen....då berättade mamma att Råd och Rön testat bilstolar och kommit fram till att det finns farliga kemikalier i vissa bilstolar, Maxi Cosis Fero är en av dem! :O Känner mig redigt irriterad, varför ska man inte kunna lita på att alla saker man köper till sina barn inte är skadliga? Självklart vet jag inte om Adventure är "säker" ur kemikalie synpunkt men kid plus var bra så jag får väl helt enkelt hoppas och tro att Britax är rätt ute. Kan oavsett inte motivera att köpa en bilstol som jag VET innehåller kemikalier så nu får jag alltså tänka om och har egentligen inget val, det får bli Britax Adventure.

Stavning

I skolan övar sonen inte bara på att läsa utan även att skriva och bokstavera. Igår var sista dagen på barnens påsklov och när jag glad ihågen påpekade detta för barnen och sa att "vad kul det ska bli att få gå tillbaka till skolan imorgon" svarade sonen "N-O, no!" Dottern hoppade raskt in och sa "N-O, yes!" :D

Gonu

Första kvällen åt vi middag på strandrestaurangen, Gonu.

Fish´n´chips för barnen

Leverläkare

I onsdags var jag till leverläkaren för tredje gången sen vi flyttade hit. Den läkare vi blivit rekomenderade flyttade hem till sitt land lagom tills vi flyttade hit så det var bara att leta. Jag hade fått för mig att det var viktigt att jag hittade en europeisk läkare och då blev utbudet ännu sämre. Hittade en tysk läkare och bestämde mig för att prova honom. Jag kan väl inte säga att jag nånsin kände att det klickade (om man nu kan klicka med sin läkare), han pratar med vansinnig tysk dialekt samtidigt som han pratar så himla sakta och är svår att förstå. Vi har även varit tilll läkaren två gånger "i onödan" då han inte haft provresultat. Jag tar mina blodprover på Emirates kliniken och de ska sedan faxa över resultaten till min läkare på Healthbay men det verkar inte funka direkt bra. Första gången visste vi inget om problemen men den här gången hade jag kontaktat läkarens sjuksköterska iförväg för att kolla att de hade resultaten innan jag bokade tid men när vi kom dit visade det sig att de inte hade fått alla resultat, bara några! Just det här är ju inte healthbay´s fel, jag är säker på att det är emirates kliniken som inte gör det de ska men sköterskan skulle ju ha tagit reda på att de resultat hon hade i min journal var alla innan hon uttalade sig om att jag kunde boka tid. När jag skulle dit för mitt första besök blev vi osäkra på vilken av två dagar det var jag hade fått tid (söndag eller måndag) så på söndag morgon ringde jag för att inte ta fel på dagen, förklarade varför jag var förvirrad och fick till svar att "ja, din bokning är för idag" men när jag kom dit visade det sig att jag inte hade tid förrän dagen efter! Nu fixade de så jag fick träffa läkaren den dagen men vi fick vänta tills sista patienten gått och att sitta och glo i 1½ timme med barn och make där var ingen trevlig upplevelse. Healthbay ligger "åt fel håll" och de har inte direct billing med Emirates vilket innebär att när min AIH börjar täckas av försäkringen kommer vi att få ligga ute med pengar tills vi får dem tillbaka och det är väl ok för 700 kronors besök var tredje månad men i samband med medicin nedtrappningen pratade läkaren om att göra en biopsi och det kommer ju kosta skjortan så det blir isf mycket pengar att ligga ute med.

Alla de här sakerna är väl "smågrejer" men tillsammans blir det en ganska stor issue och det känns som jag iaf skulle prova att se om jag kan hitta någon läkare som både jag och maken kan känna bättre förtroende för och som helst jobbar på klinik med direct billing.

Playdate

Idag blev det en halvplanerad playdate. Hade bjudit in en kompis på förmiddagen och en på eftermiddagen men båda kom på eftermiddagen så det blev full fart här hemma. Barnen leker bra tillsammans och det var verkligen trevligt.

Första dagen

Barnen suktar efter poolen

Samma sekund barnen upptäckte att de fick vara i poolbaren (på Habtoor är inte barn välkomna i baren) började de tjata om att få dricka en juice där

Lunch vid poolen

Det var knappt tid att äta innan de skulle ner i vattnet igen!

Havet var lite vågigt...

...men de kom i och njöt av vågorna

Maken tar igen sig lite :P

Barnen vilar lite innan kvällsmaten

Hotellet

Roadtrip

Hajar bergen dyker upp vid horisonten

Jag=kartläsaren

Inte särskilt vackra berg...

...men rätt som det var dök det upp ett litet plantage mitt bland bergen

Minibreak

Igår kom vi alltså hem från vår lilla mini semester. Vi hade det jätte bra, hotellet var jätte fint med mycket god mat. Om hotellet hade haft plats hade vi stannat minst en natt till. Barnen har spenderat precis hela dagarna i vattnet (poolen eller havet) och jag och maken är helt utmattade, nu behöver vi en semester ;) Första kvällen somnade jag först av alla! Jag har hur mycket bilder som helst att dela med mig av så de kommer att dyka upp allt eftersom. Livet fortsätter dock i rasande fart, igår kom dotterns kompis och lekte en stund, idag var vi till våra kompisar som vi samkör med till skolan för att leka, på eftermiddagen en snabb visit hos en svensk kompis innan vi fick åka till min leverläkare. Längtar nog lika mycket som barnen till skolan börjar :P

Svensk/maltesiskt besök

Som jag skrev om i ett tidigare inlägg (länk här) träffade vi min kompis från Malta under deras semester här i Dubai. Här är bilderna från vårt besök i Dubai Mall.

Grill!

Vårn grill är här (courtesy of svärföräldrarna)!

Skridskor!

Man kan ju tycka att det låter helt galet men det finns ett par ställen här i öknen där man kan åka skridskor och barnen har velat lära sig så idag åkte vi med några kompisar och provade. Jag måste nog säga att det gick över förväntan, maken tufflade runt och höll sig i sargen med ena handen och hjälpte ett stapplande barn med andra medans jag hjälpte det andra barnet (dock utan att hålla mig i sargen ;). Hade nog trott att barnen skulle köra sitt vanliga uppträde när de inte klarar något och lägga sig raklånga och skrika och hålla låda men de var tappra och kämpade på utan gnäll i en hel timme OCH de vill prova igen. Jätte kul tycker jag och ser fram emot nästa utflykt.

Fujairah...

....here we come! Imorgon drar vi till Fujairah i åtminstone två nätter. Jag längtar bort en sväng! Inget internet på hotellet så jag återkommer när vi är hemma igen.

Utmattad

Efter en lång men trevlig dag sitter jag nu utmattad i sängen och ska snart stänga ner. Vi har haft en toppen dag med besök och playdate på förmiddagen och sen ett besök i Akvariet i Dubai Mall med middag vid dansande fontänen med svenska vänner från Malta. Jätte kul att ses!

Bästa köpet!

Igår hittade vi äntligen en 12 tums cykel med fotbroms på Dubizzle (som Blocket ungefär). Till dotterns stora besvikelse var den inte rosa men fick duga. Igår redan såg det ut så här

Och idag har hon cyklat till Spinneys och tillbaka! Balanscykeln måste varit det bästa köpet vi kunde göra.

Påsktuppen

Eftersom maken hade en flygning till Malta på påskafton och kunde gå in på Candynavia och köpa lösgodis drog jag en vit lögn för barnen och sa att påsktuppen nog tog lite längre tid på sig hit till Dubai än Malta och Sverige. Barnen var lite tveksamma, tjatade om påskägg på söndagen (antar att de fått den infon från skolan) men på tisdagen när maken var tillbaka fick de syn på detta i gräset i bakgården. Sonen var så till sig att han blev högröd i ansiktet :D Tänk att förra året var vi på Malta och firade påsk, picnic i Buskett....

Abra

Här är bilderna från båtuflykten runt creeken

Vår båt spelglas i huset

Allvarligt talat

Hur svårt kan det vara att somna i en tom säng? Jag är verkligen mästare på att dra ut på min egen nattning när inte maken är hemma och sängen är tom....lösningen brukar vara att hämta ett eller båda barnen. De kommer ju ändå varje natt och de blir alltid lika nöjda när de får komma in och mysa och jag kan somna.

Spring bonnet parade

Dottern hade Spring bonnet parade på dagis i torsdags. Som vanligt är det kaos och rörigt men dottern var nöjd med att få visa upp sig.

Söndag...

...utan maken men med svärföräldrar. Vi drog till Dubai Mall och gick på akvariet och på eftermiddagen tog de med sig barnen till poolen medans jag tog det lugnt.

Gissa om dottern tycker hajen är läskig? :)

Balett lektion

I måndags var sista balettlektionen för den här terminen och det innebar att föräldrar och syskon var välkomna in och titta. Enligt schemat skulle maken jobba men han hade lyckats byta flygningen och kunde komma med den här gången. Som vanligt var det himla kul att se barnen i sina aktiviteter.

Svägerskan

Häromkvällen satt jag uppe och chattade och nätshoppade med makens brors fru som ska ha barn i slutet på maj. Spännande och jätte kul förståss och jag blev uppe senare än jag kanske tänkt och skrev även det på min FB status. Makens syster har haft problem med många missfall och de har genomgått utredningar och fått någon "diagnos", något relaterat till blodet men än så länge är de ofrivilligt barnlösa. Minns inte riktigt tidsperspektivet men någon dag senare har makens syster något liknande detta på sin fb status "ibland blir man sårad även av familjemedlemar". Skrev till henne på skype och undrade om allt var ok och då fick jag detta till svar.

"Hi, sorry for the comment that i wrote. Thanks God you have 2 lovely children and J is having one and for me none. Sometimes i am very depressed (not sometimes always) about the situation that i am in.Don't want to aruge with you but when i saw your comment I got more depressed. Sorry I know that you did't mean anything to hurt my feelings but for me it's an other dagger in my heart . I can't be happy each time someone tells me the she is having a baby. I can't be happy each time someone tells me its a girl or a boy. Once again sorry."

Tycker faktiskt att hon överreagerar, jag har full förståelse för att hon har det tufft och jobbigt och att hon vill ha barn MEN det betyder ju inte att jag måste sluta leva MITT liv och njuta av mina barn och deras första kusin som är på väg. Om jag hade taggat henne i min FB status hade det ju varit en helt annan sak, men att "anklaga" mig för att såra henne för att jag kommenterade om något jag gjort bara för att det var babyrelaterat känns inte juste. Hon skriver ju själv att hon förstår att jag inte menade att såra henne! Då räcker det väl med att lägga ut en kommentar om att livet kan vara jobbigt ibland eller något liknande? Inte att familjemedlemar sårar en?

En kompis på skype hade dessa kommentarer att ge om dagens "bekymmer", mycket kloka ord tycker jag

"det ar ju en jattetrakig situation hon ar i och man kan ju inte forvanta sig att andra ska kanna det man sjalv kanner. hon kan ju valja att sluta leva, men hon kan tyvarr inte fa resten av omvarlden att hela tiden tanka pa hennes elande, man ar alltid ensam om sina livskriser, sa ar det bara. folk dor varje dag, inte stannar varlden for det"

"Hela tiden" tycker jag är nyckelorden, klart vi tänker på dem och även om vi inte kan sätta oss in precis hur de känner sig förstår vi att det måste vara jobbigt när "alla andra" har eller väntar barn. Av samma anledning tänker vi oss för när det gäller ordval när hon och hennes man är i samma rum men inte kan man väl begära att vi ska tassa runt på tå hela tiden bara för att de har sina problem? Jag förstår att det här med ofrivillg barnlöshet är väldigt känsligt men jag tycker att om man inte kan hantera NÅGOT som har med barn/bebisar att göra får man faktiskt avskärma sig själv och inte förvänta sig att andra hela tiden ska anpassa sig och tänka sig för vad man säger och gör. Vad tycker ni?

Svärisar

Nu är så svärföräldrarna här. De kom natten mellan tisdag och onsdag och har därmed redan varit här i 3 dagar (skönt! "bara" 4 dagar kvar). De har hunnit med att shoppa laptops till makens syskon, besökt båda barnens skolor, Burj Khalifa/Dubai Mall/Dancing Fountain, IKEA, Krydd och guldsouken, en tur med Abra (en typisk båt) i Dubai Creek och Dubai Marina. Fullt upp med andra ord :) Imorgon har maken sin flygning till Malta och blir alltså borta i 2 dagar, känner mig liiite orolig över vad jag göra med dem dessa två dagar. Vi får helt enkelt se vad det blir, hoppas vi överlever bara ;) Igår efter en hel dag tillsammans kände jag mig helt osocial och gick och la mig redan kl 8, jag bara orkade inte umgås mer. Det är verkligen jobbigt att umgås så mycket med människor som inte är "ens egna". Som vanligt återkommer jag med bilder när jag hunnit ladda över :)

Späckhuggare

Inspirerade av Frozen Planet och späckhuggarna som jag skrev om häromdagen tittade vi idag på bröllopsrese dvd från Norge och njöt av fina minnen. Om man googlar späckhuggarsafari får man upp många alternativ, vi valde att åka med Orca Tysfjord. När vi såg på filmen insåg vi även att vi var ute på Zodiac safarin den 10e november, dvs precis ett år innan sonen föddes. Det var verkligen en underbar upplevelse och jag hoppas att jag ska få uppleva den igen, med barnen. Tänkte dela med mig av lite bilder (tagna med dålig digitalkamera) men håll till godo!

Maken på stora båtsafarin

Jag spanar efter havsörnar

Så här såg stora båten ut

På väg ut med Zodiaken

Vi hade jätte tur och fick se späckisarna "jaga" fisk, om man tittar noga ser man hur fiskarna försöker hoppa för att komma undan

Några modiga valde att snorkla

Tysfjord hotell och samlingscentrum

Glada bröllopsresenärer!

Nu när jag kikade in på hemsidan ser jag till min stora sorg att det står att det inte kommer in lika mycket sill i fjorden längre och att det därför är mkt färre späckisar som kommer in och det därmed är mkt svårare att se dem. Båtturerna går oxå bara på helgerna så det verkar som en hel del saker har förändrats, kanske kommer jag aldrig att kunna dela med mig av denna magiska uppelevse med barnen :(

Svärföräldrarna

Just nu sitter svärföräldrarna på flyget hit till Dubai. Oavsett vad jag tycker om det får jag sätta det åt sidan och tänka på att barnen och maken tycker att det ska bli kul.

Bröd vs muffin

Vi hade några kompisar över på fika idag och jag hade tagit fram några muffins ur frysen. Dottern hade så klart inte missat att det var godsaker på g och tjatade att få äta sin muffin. Samtidigt hade jag bakat bröd till frukosten imorgon som stog på jäsning på spisen. Dottern undrade vad det var och jag visade henne limpan samt förklarade att jag bakade bröd. Hon tog en titt på brödet (med massor av frön i) och konstaterade att "JAG vill ha muffin" :)

Medical

I söndags fick maken klart med sin "medical" och för två veckor sedan klarade han sin sim, för den här gången. Han är sååå nöjd att kunna slappna av lite igen :)

Godnatt

Efter att ha sovit himla dåligt inatt får uppdateringar vänta, nu är det sängen som gäller!

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).