Celiaki uppdatering

För att uppdatera vad som händer med sonens celiaki utredning kan jag berätta att läkaren som rekomenderats inte träffar barn under 13 år så det var bara att ringa runt och leta leta leta. Till slut fick vi napp men rutinen skulle vara att vi först måste träffa en barnläkare som kunde ge oss remiss vidare om han ansåg att det behövdes. Allt gick dock mycket snabbt och redan dagen efter (igår) fick vi tid hos barnläkaren. Igår var vi alltså till barnläkaren och han tyckte först och främst att det var konstigt att min gastro hade begärt blodprover på barnen när de inte hade symptom. Vidare tyckte han inte att vi behövde göra någon biopsi om sonen inte har symptom men att han tyckte vi skulle komma tillbaka dagen efter så skulle han kolla upp med kollegor vad de tyckte. Jag ville inte riktigt acceptera detta och bad honom komma med något argument för att man inte skulle göra biopsi när blodproven visat för höga värden. Jag försökte göra klart att jag inte ville ifrågasätta honom men att det inte kändes rätt för mig och därför ville jag höra varför han tyckte vi skulle låta bli att ta det vidare. Han ringde då runt lite och fick tag på en barn gastro och började med att fråga om hon ansåg att det var rätt att göra blodprover på barn till en mamma med celiaki även om de inte hade symptom. Här kände jag mig lite irriterad, tyckte han hade fel approach, blodproven var ju tagna och frågan var vad vi skulle göra nu när vi hade de resultaten vi hade! Eftersom man varken i Sverige eller Malta gör blodprov på det här viset var jag säker på att han skulle få ett nej men hon svarade ja! Barnläkaren själv blev förvånad och gick då vidare med att berätta att proverna var gjorda och redovisade svaren och frågade om hon tyckte man skulle göra biopsi. Hon svarade ja igen! Guuud så skönt att höra tänkte jag och barnläkaren gav oss remiss till gastro! Vi fick tid där idag så jag hoppas att vi får träffa en trevlig läkare som förstår....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0