Leverläkare

I onsdags var jag till leverläkaren för tredje gången sen vi flyttade hit. Den läkare vi blivit rekomenderade flyttade hem till sitt land lagom tills vi flyttade hit så det var bara att leta. Jag hade fått för mig att det var viktigt att jag hittade en europeisk läkare och då blev utbudet ännu sämre. Hittade en tysk läkare och bestämde mig för att prova honom. Jag kan väl inte säga att jag nånsin kände att det klickade (om man nu kan klicka med sin läkare), han pratar med vansinnig tysk dialekt samtidigt som han pratar så himla sakta och är svår att förstå. Vi har även varit tilll läkaren två gånger "i onödan" då han inte haft provresultat. Jag tar mina blodprover på Emirates kliniken och de ska sedan faxa över resultaten till min läkare på Healthbay men det verkar inte funka direkt bra. Första gången visste vi inget om problemen men den här gången hade jag kontaktat läkarens sjuksköterska iförväg för att kolla att de hade resultaten innan jag bokade tid men när vi kom dit visade det sig att de inte hade fått alla resultat, bara några! Just det här är ju inte healthbay´s fel, jag är säker på att det är emirates kliniken som inte gör det de ska men sköterskan skulle ju ha tagit reda på att de resultat hon hade i min journal var alla innan hon uttalade sig om att jag kunde boka tid. När jag skulle dit för mitt första besök blev vi osäkra på vilken av två dagar det var jag hade fått tid (söndag eller måndag) så på söndag morgon ringde jag för att inte ta fel på dagen, förklarade varför jag var förvirrad och fick till svar att "ja, din bokning är för idag" men när jag kom dit visade det sig att jag inte hade tid förrän dagen efter! Nu fixade de så jag fick träffa läkaren den dagen men vi fick vänta tills sista patienten gått och att sitta och glo i 1½ timme med barn och make där var ingen trevlig upplevelse. Healthbay ligger "åt fel håll" och de har inte direct billing med Emirates vilket innebär att när min AIH börjar täckas av försäkringen kommer vi att få ligga ute med pengar tills vi får dem tillbaka och det är väl ok för 700 kronors besök var tredje månad men i samband med medicin nedtrappningen pratade läkaren om att göra en biopsi och det kommer ju kosta skjortan så det blir isf mycket pengar att ligga ute med.

Alla de här sakerna är väl "smågrejer" men tillsammans blir det en ganska stor issue och det känns som jag iaf skulle prova att se om jag kan hitta någon läkare som både jag och maken kan känna bättre förtroende för och som helst jobbar på klinik med direct billing.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0