Svar på frågor

En läsare hörde av sig med följande frågor tidigare idag
 
Har en fråga (om du orkar svara). Hur ser terminerna ut i förskola/skola?

Och en till föresten, är barnen utomhus fast det är så varmt nu?
och jag tänkte att svaren kanske kunde vara intressanta för fler läsare så det blir ett eget inlägg om detta.
 
Skolåret här kan ser olika ut beroende på vilken sorts skola man går i, det finns ju brittisk, amerikansk, indisk, IB mfl. Mina barn går i brittisk så mitt svar kommer vara baserat på det systemet.
 
Skolåret delas in i tre terminer, den första börjar i början på september alt slutet på augusti och täcker hela hösten. Andra terminen börjar efter nyår och löper generellt fram till påsk och den tredje terminen pågår efter ett påsk lov (som kallas Spring break, troligtvis för att man inte vill ha en referens till kristen religion men som under våra år här alltid har infallit vid påsk) fram till slutet på juni. Nu när Ramadan infaller under skolåret (har varit på sommarlovet sedan vi flyttade hit) kommer dagarna att vara kortare just under Ramadan.
 
I skolan gäller regeln att om det är över 40 grader blir det inomhus rast. Rent generellt leker inte mina barn jätte mycket utomhus, de har  så pass många aktiviteter efter skolan att det inte finns så mycket tid till sånt men det går allt att vara ute forfarande. Båda barnen simmar ju utomhus (visserligen i kylda pooler men ändå) och senast igår, strax efter 5 såg vi grannbarnen ute och lekte på gatan så vi gick ut och blåste såpbubblor tillsammans med dem. Klart det var svettigt men samtidigt kan man ju inte stänga in sig helt i flera månader! Vid den tiden har vi dock fått skugga på våran gata och solen är på väg ner och då blir det ändå relativt drägligt. Dagtid är det överdjävligt annars!
 


Kommentarer
Sandra

Tusen tack för ditt svar :-) Jag såg (i min mail)att du hade svarat på min kommentar men jag kunde inte se svaret i bloggen av någon anledning.

Tack!

Svar: Konstigt! Det kanske dyker upp?
pupa.blogg.se

2015-05-21 @ 22:16:22


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0