Frukt och grönsaksmarknad

Först och främst ska jag be om ursäkt för att bilden på hårdekorationen av någon anledning aldrig kom med i förra inlägget men nu finns den där för den som vill se.
 
I torsdags åkte jag och maken till frukt och grönsaksmarknaden för att köpa på oss lite spännande frukter till barnens senaste skolsnacks favorit (men det tipset kommer i ett helt annat inlägg). Egentligen avskyr jag frukt och grönsaksmarknaden, det är bland det värsta jag vet när man hela tiden blir påhoppad av folk som ska ha en att titta på deras varor. Samtidigt har man en man som går efter en med en kärra och vill köra det man handlar så man ska slippa bära (detta trots att man tackat nej flera gånger!). Men eftersom frukt är galet dyrt här (iallafall om man vill ha något roligare än banan och äpple) så jag bet ihop och åkte alltså med till marknaden. Priserna där är oftast markant billigare än i affären men ofta måste man köpa stora mängder, en hel kartong med frukt åt gången. Jag blir så himla stressad i såna där situationer när säljare är så där "på" och vi köpte kanske en del saker som inte var jätte mycket billigare än i affären men ibland orkar jag inte ens försöka tänka, jag vill bara ha det vi ska ha och ta mig därifrån! Vi kom hem med mangos, persikor, jordgubbar, äpplen, hallon, blåbär, björnbär kiwis och så lite grönsaker. Väl hemma blev jag än en gång påmind om varför jag inte gillar marknaden, nästan alla björnbären och många hallon var mögliga! Min slutsats är alltså att det faktiskt i slutändan är bättre att betala lite mer och köpa sina grejer i mataffären baserat på 
A) I affären förvaras frukten svalt istället för den 40 gradiga värmen på marknaden
B) Man får själv plocka sin egen frukt och ta som man själv tycker istället för att någon annan plockar åt en och de såklart stoppar i den äldsta frukten
C) Det finns tillräckligt med ljus för att man ska kunna se om frukt och bär ser fräscht ut eller inte.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0