Båten

När jag växte upp hade min mormor och morfar en båt, den hette Jakobsson, men vi kallade den rätt och slätt "Båten". På den båten har jag spenderat många somrar och vi hade såklart en favorit ö. Hjältön var som ett andra hem och här var krabborna nästan tama då de var så vana vid att bli uppfiskade och tillbaka släppta flera gånger om dagen. Båten var en rätt speciell båt som krävde väldigt mycket jobb och underhåll varje år innan den kunde sjösättas och till slut kände mormor och morfar att de helt enkelt var för gamla. Det var stor sorg för hela familjen, Båten hade varit med alla barnbarn sen de föddes och med mina mostrar sen barnsben. Något år efter att Båten såldes var mina mostrar och kusiner över till Hjältön (man kan faktiskt ro till "baksidan" av ön från fastlandet) och min kusin fotade viken där vi brukade hålla till. Min ena moster fick sedan en tavla målad av bilden min kusin tagit men där Båten lades till. Den här tavlan är så mysig och fin, och på något sätt sprids ett lugn när man tittar på den. På Malta finns många målare och det kostar inte lika mycket att få något uppmålat därifrån så i somras när vi var där beställde jag en egen målning av Båten på Hjältön. Målaren fick se bilden på viken, bilder på båten men också en bild på min mosters tavla för att få en känsla. Svärfar hade målningen med sig när han kom för Formel 1 racet och nästa steg var såklart att rama in den. Vi åkte till Satwa, där man hittar det mesta, och efter mycket beslutsångest lyckades vi bestämma oss. Nu hänger tavlan över våra byråer i sovrummet och jag tittar på den varje dag och den värmer mitt hjärta lika mycket varje gång. Här får ni se slut resultatet.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0