Svälja piller tips

Att svälja piller när man är barn är ju lite läskigt. Jag minns själv med fasa när jag fick allergimedicin som 6 åring och jag kunde inte få ner det. Mamma krossade tabletten och la den på knäckebröd, i kräm och yogurt men det bara gick inte. I somras köpte jag barn Omega 3 tabletter och tänkte att det var läge för barnen att lära sig svälja piller innan de fick någon medicin som de måste ta och som inte finns i flytande form. Min tanke var att det var svartvinbärssmak på Omega 3 kapslarna så de smakade ju iaf inte illa som medicin kan göra. Sonen lärde sig utan problem men för dottern blev det tyvärr ingen framgång. Självklart blev detta lite av ett stressmoment nu när vi måste ta malaria tabletter för den här resan. Dottern själv började gråta när hon förstog att vi var tvugna att ta medicin för resan (vid det laget var hon inte alls sugen på att åka, hon tyckte det skulle bli läskigt och samtidigt ville hon inte alls åka tillsammans med våra vänner, hon ville att det bara skulle vara vi). Under den gångna veckan har vi därför övat med mini smarties. Mamma föreslog att öva med godis, för att det mentalt inte skulle kännas så läskigt och allvarligt. Det funkade kanon, den första låg kvar väldigt länge på tungan och blev nästan helt upplöst men nummer två kom ner. Dottern blev så överraskad och lite rädd med tror jag så hon började gråta men när hon insåg att hon svalt sitt "piller" blev hon överlycklig och svalde sedan tre till av bara farten. Nu är de så stora att de kan ta vanlig alvedon (halvt till dottern och helt till sonen) så nu när våran flytande alvedon är slut blir det bara piller i vårt medicinskåp!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0