BMI

Helt ärligt alltså......vad jag är trött på BMI. Vilket jäkla skit mått! Barnen berättade för någon vecka sedan att de blivit vägda och mätta i skolan och det känns väl helt normalt att skolan har sån information om barnen men under den gångna veckan kom de hem med papper med en graf där deras BMI är uträknat och i prickat på grafen. Dottern är som vanligt inte speciellt intresserad medans det första sonen gör när han kommer innanför dörren är att visa mig papperet och fråga mig om han är fet? :O Jag blev helt ställd och klämde ur mig att han var precis som han skulle men när jag tittar på papperet står hans BMI markerat precis ovanför gränsen till övervikt?! De som känner oss i verkliga livet vet ju att sonen visserligen är en matglad gosse men knappast att han skulle kallas tjock och absolut inte överviktig. Visserligen är det inte skolans fel att det här görs, det kommer från Dubai´s skolministerie, men jag tycker inte alls om hur resultaten skickades hem. Det är ju att be om trubbel och att sätta griller i barnen att bara skicka hem en lapp som barnen kan titta på själva, och kanske jämföra med andra när de blir lite större. Har nu suttit ner och skrivit ett email till skolan för att framföra min åsikt för det känns inte alls bra att barnen ska behöva ens få reda på vad BMI är i den här åldern. Jag pratade med min kb tränare om detta och hon trodde inte sina öron när jag sa att sonen låg på övervikt. Hon konstaterade att han måste ha grovt skelett och muskler och var nyfiken på det genetiska, hur maken ligger på sitt BMI. Den första hemsidan som kom fram när jag googlade BMI hade den här texten: "Disclaimer: Som alltid då man räknar ut personliga värden utifrån matematiska formler ska man ta det hela med en nypa salt. Se alla svar som indikation och inte som någon absolut sanning. Glöm inte bort det sunda förnuftet! " Tyvärr kan ju inte barn förstå sånt abstrakt till skillnad från att titta på en graf och se vart ens prick är markerad. Just sådant som handlar om vikt sitter ju väldigt mycket i skallen och hur vi ser oss själva kan sitta kvar för resten av livet så en prick i en graf när man är 8 år kan ju få väldigt stora konsekvenser. Jag har nu gjort ett utkast på ett email till skolan, maken ska som vanligt kolla igenom det då jag har en tendens att bli lite överengagerad. Återkommer med uppdatering om och när jag hör något tillbaka, nu måste jag iväg mot skolan och hämta barnen efter deras klubbar och vidare till simträningen.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0