Matte geni

Idag har jag varit till skolan och varit med sonen på en matte lektion där föräldrarna skulle få lära sig hur barnen får lära sig matte. Detta är verkligen guld värt, en del saker har ändrats från min tid och det är ju kanonbra att veta ifall de behöver hjälp. Det hade visserligen kunnat komma redan förra året för sonen då jag minns vilka diskussioner vi hade om column addition (ingen aning vad det kallas på svenska men när man ställer upp stora tal för att lägga ihop dem). Sonen jobbar visserligen i den mest avancerade gruppen men jag var mäkta imponerad av talen som barnen i hans grupp räknade. Det var plus, minus, multiplikation och division, allt i höga, flersiffriga nummer. Vi fick kämpa lite med ett av divisionstalen, föga oväntat om man känner mig(!), men vi löste ändå ut det hela. Känns kanon att ha den här infon även för att kunna hjälpa dottern som även hon visar sig vara mkt intresserad av matte.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0