Sista terminen!

Eftersom barnen går i en skola som följer den engelska läroplanen är skolåret indelat i tre terminer och den sista har precis börjat. Bara 10 veckor kvarr till sommarlov :) Jag tror den här terminen kommer susa förbi i ilfart och det känns både bra och lite sorgligt. Kanonbra är det ju eftersom vi längtar till en lång Sverige semester....lite härlig svensk sommar lockar verkligen nu när det börjar bli varmt här. Temperaturen har redan kommit upp i 40 grader och det är svettigt värre. Samtidigt känns det sorgligt när jag vet att barnens kompisar flyttar till Singapore och samtidigt är det sista året som sonens klass går tillsammans. På DESS går barnen i samma klass de första tre åren (vilket jag tycker är kanon, på Malta bytte de klasser varje år) och sedan blandas klasserna upp när barnen börjar "mellanstadiet" . Sonen som ju är en känslig liten gosse ser inte alls fram emot detta, "jag vill stanna i min klass". Jag vet att detta egentligen inte är något större problem då de 5 parallell klasserna i varje årskurs gör massa saker tillsammans och han känner igen alla barnen i hans årskurs, men jag kan förstå hans oro.  Barnen på DESS blir "streamade" för vissa saker som matte och phonics (detta täcker kreativ skrivning, stavning och grammatik) så att barnen får jobba med de här sakerna tillsammans med andra barn på samma nivå istället för att göra dem i klasserna där det kan vara jätte stor skillnad på nivåerna. Detta fortsätter även nästa år så han kommer ju fortsätta göra de här sakerna tillsammans med samma grupp. För att göra uppdelningen lättare för barnen får de önska 3 kompisar som de vill fortsätta att gå tillsammans med så jag hoppas de "väljer" honom med så han får sina favoriter med sig.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0