En tripp till akuten

Igår när jag hjälpte dottern att byta om till balett kläderna såg jag att hon var lite röd i "urringningen", nästan som solbränna men jag visste ju att vi inte varit i solen så jag tänkte inte mer på det. Imorse klagade dottern lite på att hon hade ont i ena foten och när jag lyfte och kollade den såg den röd och svullen ut. Hon började äta sin frukost och sa sedan att hon även hade ont i handen. Samma sak igen, röda och svullna händer. Tittade henne på kroppen och hon var helt röd flammig men hon ade ingen feber. Vi spekulerade i allergi men jag blev osäker på om hon skulle gå till skolan eller inte men tog beslutet att åka med till skolan (det var inte vi som körde dit) och prata med skolsköterskan och se vad hon tyckte, om det verkade akut eller om vi skulle vänta till efter skolan. Skolsköterskan tittade på henne och tyckte nog att jag skulle åka och kolla upp det hela direkt och nämnde något om scharlakansfeber så självklart gjorde jag som hon föreslog. Ringde upp maken och bad honom möta oss på sjukhuset i närheten av skolan samtidigt som jag bad våra kompisar att släppa av oss där. Tanken var ju att vi skulle stanna i närheten av skolan så att vi lätt kunde släppa av henne igen om hon fick klartecken att det inte var något smittsamt. Som tur var var det lugnt på akuten, vi blev omhändertagna direkt men fick vänta en liten stund på läkaren. En sköterska kom in och ville kolla hur dottern syresatte sig och kommenterade bulan i pannan. Jag förklarade att det var från skolan igår men att det inte var därför vi var där. "Nej just det, utan för allergin" sa sköterskan så jag förstog att det var det man trodde att det var. Precis samtidigt som maken kom kom även läkaren och han sa att han tippade på en av två saker, antingen allergi eller möjligtvis en streptokock infektion. De tog ett halsprov och vi fick vänta en så där 40 minuter på svar. Inga streptokocker och hon kunde gå tillbaka till skolan. Däremot fick hon antihistamin och det brukar ju verka fort så nu får vi hoppas att det är bättre när jag hämtar henne om en stund!
 
 
Här kan man se hur svullen och röd hon såg ut!
 
 
Lite gladare puma som leker med maskinerna
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0