Ftira

Sonen gillar att spela spel på BBC, ett av favoriterna är "I can cook game" från programmet "I can cook". Inte direkt oväntat då han älskar när han kan vara med i köket och hjälpa till. I dagens spel bakade han "shortbread cookies" och undrade om vi inte kunde baka såna på riktigt. Eftersom dottern fortfarande har feber (jag vet att jag varit apdålig på att uppdatera men hon har varit hemma från skolan sedan i tisdags med feber och några få förkylningssymptom) så hade vi inte tänkt gå ut på någon jätte utflykt idag så jag tänkte att baka lite kunde vara trevligt. Barnen är cyklade till Spinneys med maken (det ville hon med på så jag tror hon är på bättringsvägen!) för att köpa de ingridienser som fattades.
 
Jag och maken diskuterade även hur lämpligt det är att han kommer från Malta på natten mellan måndag och tisdag när jag ska ha svensk frukost här på tisdag morgon för då kan han köpa med sig lite gott därifrån. Han föreslog ftira (ett gott ciabatta liknande bröd som bakas på Malta) men vi konstaterade även att det endast brukar vara gott samma dag det bakas. Istället kollade jag upp hur man kan baka sin egen ftira så nu har jag satt en "biga", nästan som en form av surdeg och ska provbaka imorgon. Hoppas det får tummen upp av de som äter vanligt bröd här hemma :)
 
 
Uppdatering: Här är bild på kakorna. De blev tydligen jätte goda!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0