Balett gnäll

Igår när dotterns balett lektion var slut fick jag höra hur hennes fröken (Ms. C) fick ta emot en massa skit från en av mammorna. Jag kände mig helt obekväm å Ms. C´s vägnar. 

Till att börja med klagade hon över att de börjat lektionen sent och att Ms. C inte drog över tiden med samma antal minuter som hon börjat sent. Det här var mammans andra gång på baletten och jag undrade i mitt stilla sinne varför hon inte gav det en chans? Visserligen hade hon rätt i att flickorna bara har en halvtimmes lektion MEN oftast får de en 35 minuters lektion. Just den här gången drog hon bara över med 2 minuter trots att hon startat 7 minuter sent. Självklart skulle även jag klaga om det hände varje gång men normalt får ju flickorna en längre lektion än vi betalat för och det skulle mamman ha upptäckt om hon bara gett Ms. C en chans!

Innan Ms. C hade en chans att få en syl i luften gasade mamman på med mer klagomål. Om jag förstog det hela rätt hade någon av flickorna behövt kissa under förra veckans lektion (inte säker på om det hade upprepat sig den här gången) och då hade Ms. C bett någon av mammorna som väntade utanför dörren att ta med och hjälpa flickan. Mamman tyckte att det var heeeelt fel att hon skulle behöva ansvara för någon annans barn. Visserligen hade hon lite rätt igen men vart finns förståelsen för andras situation? Ville hon att Ms. C skulle bryta lektionen för att ta med flickan till toaletten? Knappast. Istället ville hon att balettskolan skulle skicka ut ett email för att se till att alla mammor MÅSTE stanna kvar utanför klassrummet. Allvarligt talat? Utanför klassrumet finns ingenting, bara en korridor medans det några meter längre bort i skolan entré finns fåtöljer att sitta i. Om nu den här mamman vill vänta precis utanför är väl det upp till henne, de flesta mammorna sätter sig i fåtöljerna och det vet Ms. C om, hon skulle garanterat komma om dottern var hysteriskt ledsen eller så. Jag tror till och med att vi vid första lektionen blev rådda till att gå och vänta i loungen eftersom vi inte "får" komma in i danslokalen. Men om ett barn hursomhelst behöver gå på toaletten och är ok med att gå med en mamma som hon inte känner, är det då så svårt att hjälpa till? Jag skulle göra det utan att tveka om jag blev tillfrågad, knappast ställa till med värsta scenen över det. 

Tyvärr hann jag inte höra vad Ms. C hade att säga till sitt försvar för vid det här laget hade dottern bytt om till sina flip-flops så det var dax att gå (hade varit liiite genomskinligt att stanna kvar för att lyssna) men jag ser fram emot att se om skolan hör av sig och ber oss stanna i korridoren utanför klassrummet!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0