Bilstol

Vilket jäkla strul det ska vara med allting jämt! Vet inte om jag nämnt det tidigare men när jag skulle vända sonen framåt i bilen gjorde jag massa re-search om vad som var bäst och säkrast. Horn skulle det vara och jag köpte en Britax Kid plus. Vi var jätte nöjda med den både i Sverige och på Malta men här står den inte bra i våran bil. Sonen tippar fram och tillbaka i varje sväng och nu när vi tänkte vända dottern framåt i sommar och behöver ny bilstol både till Sverige och hit började jag undersöka om vi kunde köpa två nya hit och ta med den tippiga till Sverige. Svårt att veta vad som kan funka så klart och jag kontaktade en svensk försäljare som hjälpt mig med tips och råd tidigare och som verkar pålitlig. Han förklarade att kid plus är lite tung i överdelen så han kunde förstå om den blev lite tippig och rekomenderade Britax Adventure och Maxi Cosi Fero. Jag upptäckte att båda stolarna var utan horn och frågade därför om just detta (hade läst hos BeSafe att det var bättre utan horn då det skulle innebära mindre risk för feldragning). "Jag gillar produkter  utan horn, fast de ska helst ha andra inslag som styr bältet rätt, vilket finns både på Britax Adventrue och på Maxi-Cosis Fero och Ferofix.  BeSafe har rätt argument, men troligen fel produkt, för den är väldigt bred, alltför bred i våra ögon" skrev han som svar på detta. Då sonen har börjat visa intresse för att spänna fast sig själv men det är ju lite svårt när han har horn tänkte jag att det kanske var bra med hornlöst och valde alltså mellan Adventure och Fero. Valet föll på Fero, den var helt enkelt snyggare i mina ögon plus att den har en inbyggd funktion där man "spänner fast" stolen i nackstödet på bilen så den inte tippar. Detta ända tills häromdagen....då berättade mamma att Råd och Rön testat bilstolar och kommit fram till att det finns farliga kemikalier i vissa bilstolar, Maxi Cosis Fero är en av dem! :O Känner mig redigt irriterad, varför ska man inte kunna lita på att alla saker man köper till sina barn inte är skadliga? Självklart vet jag inte om Adventure är "säker" ur kemikalie synpunkt men kid plus var bra så jag får väl helt enkelt hoppas och tro att Britax är rätt ute. Kan oavsett inte motivera att köpa en bilstol som jag VET innehåller kemikalier så nu får jag alltså tänka om och har egentligen inget val, det får bli Britax Adventure.


Kommentarer
Ivy

Vi har besafes i Norge till L och är jättenöjda, bältet sitter tätt och ändå skönt på henne och den styrmekanism som finns tycker jag är jättestadigt och sitter väldigt bra. Japp, den är bredare i sätet men det ville vi medvetet ha, den är superstabil men kanske mindre bra om ni har en mindre bil.



I Sverige hos våra föräldrar köpte vi brios som har horn, den är smalare men är ok, tippar inte i nån av bilarna. Men det märks att sittytan är mindre. Jag tycker inte att bältet sitter lika bekvämt som besafes, men å andra sidan skilde det rätt mkt mellan stolarna. Brios 1200 och besafes köpte vi på erbjudande gör 1600.

2012-04-22 @ 18:23:02
Pupa

Tack för din input! Liten bil har vi inte, SUV 4*4 så det är itne där det kniper. Det är något med vinkeln på ryggstödet samt hur sittdelen av sätet är utformat som gör att stolen inte står stadigt. Sen tror jag inte att det var bredden på stolen han syftade på utan bredden på läget där bältet ska "dras" på BeSafe, men vi baserar även köpet på vart vi kan få tag på stolen så att jag kanske för en gång skull slipper bära med mig bilstolar på flyget! Hursomhelst, vad jag eg ville ha ut med inlägget är att det är åt h-lv-t- att man inte kan lita på att produkter, framför allt till barn ska vara fria från gifter!

2012-04-23 @ 05:42:54


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0