Dags att chilla kanske?

Herregud ibland kan jag känna att jag överdriver och jagar upp mig lite väl mycket i onödan men när det gäller ens barn vill man ju bara det bästa för dem...Har precis spenderat kvällen med att surfa runt och leta info om solglasögon till barn. Kom in på det av en slump när en kompis inte tyckte det var så hög protection index på de jag köpte senast och jag mindes att jag läste att 3 skulle vara mkt bra. Försökte hitta sidan igen men förgäves så klart. Hittade istället att man kommit på något nytt sedan jag köpte glasögon senast nämligen EPF, EyeProtectionFactor (som SFP fast för ögonen). Man har alltså kommit på att det inte bara är UVA, UVB och UVC som skadar utan även HEV (blått ljus). När jag kollar Julbo hemsidan, alla barnens glasögon har varit av det märket då jag är en Julbo junkie ända sedan sonens första Looping glasögon, ser jag att de inte har någon information alls om HEV eller EPF. Får direkt en klump i magen och emailar dem, oroar mig att jag förstört barnes ögon och målar upp värsta scenariot. Hittar ett australiensiskt märke som har EPF 10 solglasögon till barn, slänger iväg ett email dit med och kollar vad det kostar att få hitskickat ett par glasögon. Sen tar jag ett djupt andetag och känner att jag kanske hispat upp mig lite väl mkt. Det som är gjort är gjort, jag har ju gjort så gott jag kunnat och lärt barnen ha solglasögon vid så här pass ung ålder och de jag har haft måste ju vara bättre än inget även om de nu inte skulle skydda mot HEV strålningen. Nu ska jag ta och chilla lite och skulle det nu visa sig att Julbo glasögonen inte skyddar mot HEV så får jag leta nya, inte värre än det.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0