Julafton på juldagen

Här firas ju jul på juldagen och vi brukar fira svensk jul på julafton för att sedan fira juldagen med makens familj men eftersom makens bror jobbade ska vi fira och umgås med deras familj på nyårsdagen.  Maken var standby på julafton från "noon" till midnatt så vi valde ändå att fira på juldagen iår så att han skulle slippa bli utringd mitt i det hela.

Sonen var ju inte frisk och vi klev upp redan kl 5.50 men han var lite omtöcknad och såg inte julklapparna som hamnat under granen förrän en halvtimme senare. Åååååhhh sa han, titta mamma! Vi konstaterade att tomten varit förbi och lämnat några paket och då såg sonen även kuvertet med första ledtråden till skattjakten i och sa att tomten lämnat ett brev oxå. Jag sa att vi fick vänta på att hans syster skulle vakna innan vi tittade i det och samma sekund dottern klev innanför köksdörren var han framme och hämtade kuvertet. Skattjaken var alltså inledd.











Skatten är hittad!











Ledtrådarna



Skatten innehöll förutom denna julgransdekoration i trä en jätte fin julbok på maltesiska och Tomtar och troll DVD

Vi åt sedan tomtegröt till frukost och sedan lagade vi mat, det blev varm julskinka med potatisgratäng. Jag är ingen sill ätare och julbord känns omotiverat när man är så få. Till efterrätt blev det kladdkaka eftersom jag hade slut på chokladpuddingspulver. Sen blev det Kalle Anka då vi somnade i soffan alla utom dottern som glatt lekte. När Kalle var slut började ju den riktiga väntan på tomten och han kom när pappan gått ner i garaget! Tomten däremot kom från tvättstugan på taket så hur dottern direkt när tomten öppnade dörren sa "hello daddy" förstår jag inte alls. Vidare kommentarer från henne var  "come in daddy" "is not santa, is daddy" och "thank you daddy" för varje present hon fick. Jag tror inte jag skrattat så mkt på sista tiden som jag gjorde då. Sonen däremot ville ju så gärna tro att det var tomten så även om han nog "såg igenom" skägget och luvan kommenterade han det inte. Barnen fick jätte många fina paket och hade fullt upp att öppna och leka med allt. Farmor och farfar kom en sväng och lämnade varsin klapp oxå.
























Efter kvällsmaten blev det raskt isäng för urtrötta men glada barn. Tänk vad härligt det är med jul! Jag och maken avslutade dagen med en annan (för oss) tradition, filmen Love Actually.




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0