Pass panik

Idag infann sig lite pass panik. Vi skulle söka pass till dottern den är sommaren eftersom hennes maltesiska går ut, visste ju om att båda vårdnadshavarna skulle skriva på ansökan och att det skulle bevittnas men insåg att vi glömt be någon bevittna makens påskrift. Smidigt....not. Känndes inte rätt att be någon som inte förstår svenska att skriva på något som de skulle vara tvugna att lita på vårt ord vad de skrev på (jag skulle inte kännt mig bekväm om någon frågade mig att skriva på nåt på maltesiska). Nu på eftermiddagen inser jag att dotterns maltesiska pass går ut när vi är i Sverige, dvs OM det av nån anledning skulle bli så att maken inte kan komma så sitter vi i sk#ten för då kommer vi inte hem igen. Lyckades få tag på en halvsvensk familj som inte bor lite nedanför oss och de bevittnade makens påskrift, så skönt att få det gjort! Då kommer nästa problem, dottern har ju inget personnummer (och får inget heller förrän hon bor i sverige) och behöver därför ett samordningsnummer. Detta får man endast om en myndighet söker det åt en, alltså inget vi har kunnat göra tidigare, men detta tar 2 veckor att få och sen ytterligare 5 dagar att få passet. Visserligen är vi en månad i sverige men saker och ting kan ju gå fel och ta längre tid än beräknat. Hoppas verkligen allt ordnar sig.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0