Besök på farm

I fredags var jag med sonen på en skolutflykt. De har haft "farm animals" som tema i 2 veckor och det hela avslutades alltså med en utflykt till en bondgård. Föräldrarna skulle vara med och tyvärr jobbade maken så dottern fick följa med. Hade föredragit om hon kunnat stanna hemma, det var stekande sol och jätte varmt men man kan ju inte alltid få som man vill...

Vi fick åka buss från skolan, bara det var ju jätte häftigt tyckte sonen :) Väl framme fanns det ett par åsnor att rida på och en del djur (ankor, kalvar, getter, hästar, höns, kalkoner osv). Inget som imponerade på mig egentligen som är "van" vid mer lantliv men klart att det var väldigt exotiskt för malteserna. Tänkte på att det ändå är tur att det finns några såna där ställen där man kan få titta på djuren, eftersom det inte finns åkrar och ängar som i sverige där man kan se djuren beta ute kunde ju barnen bli utan djur upplevelse helt och hållet annars.

Ett par av barnen hade fått åka med utan sina föräldrar, hur kan man göra så? Om det står i papperna att "eftersom våra barn är så små är utflykten endast möjlig att genomföra om förälder kan åka med" så ska väl det gälla? Varför ska vissa föräldrar "slippa" ta ansvar? Var VILL vissa föräldrar slippa ta ansvar? Kan man inte ta ledigt den där dagen och åka med sitt barn på utflykt? 2 av barnen som inte hade någon förälder med hör till de värsta busarna oxå, hur schysst är det mot lärarna att lämna ansvaret på dem? Om man nu inte kan få ledigt från jobbet en halv dag (en del barn hade mamma med sig, andra pappa och några hade någon mor eller far förälder) tycker jag ändå inte att det är upp till lärarna att ansvara för barnen utanför skolans område. Att vara bland djur KAN ju bli farligt och man måste ju hålla koll hela tiden. Kunde man som förälder inte följa med tycker jag att man helt enkelt fick ordna barnvakt den dagen. De flesta barn tas ju om hand av sina mor/far föräldrar ändå. Den ena pojkens mamma tex fick barn för ett par veckor sedan så jag VET att hon inte jobbar. Jag kan förstå att hon inte ville åka på utflykt till en farm med den nyfödda MEN sonen HADE kunnat vara hemma med henne och bebsien.  Personligen tycker jag att de inte skulle ha fått åka med om inte föräldern kunde komma med så att lärarna kunde dela sin tid på alla barnen (trots att ansvaret låg på den medföljande föräldern) och umgås lite mer avslappnat.

 

















Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0