Skoluppdatering

Igår fick vi iaf pratat med sonens huvudlärarinna och hon tyckte inte att statlig skola vore det bästa alternativet. Hennes huvudargument var inte att det skulle vara "skadligt" för honom att byta skola för bara ett år men för att det är så annorlunda i statliga skolor. Hon berättade att hon jobbat i statlig skola och att de tex inte byter på ett barn som kissat på sig, då ringer de mamman så hon får komma och fixa det och så får barnet stå i ett hörn och vänta, oavsett hur lång tid det tar innan mamma kommer :O Hon gav istället råd på bra böcker på maltesiska som maken kan läsa och vi åkte iväg och köpte en hoper. Det fanns ett mkt större utbud än vi trodde! Maken sa även att han trodde att sonen inte förstår honom när han pratar maltesiska men det trodde hon visst att han gör och efter att maken läst med honom igår visade det sig att han förstår riktigt bra! Jag tror att det hela kommer kännas bättre för maken när han pratat lite mer maltesiska med gossen. Maken vill tyvärr inte helt stänga dörren till statlig skola, han vill nog först känna efter hur pass bra det går för honom med språket själv och sen kunna bestämma. Själv skulle jag helst vilja lämna skolångesten bakom mig och ställa in mig på att sonen går tillbaka till sina kompisar i höst.


Kommentarer
Ivy

Pratar dem inte maltesiska alls på privatskolan? Eller varför vill din man att han ska gå i en statlig skola just för språkets skull?



Tänker att han ju har familj i sin närhet som kan prata maltesiska med honom när ni träffas, sportaktiviteter... o privatskolan antar jag har vissa lektioner i språket?



Jag hejjar på privatskolan som du ser ;) Mest för att jag inte tror att 1 år kommer att göra DEN stora skillnaden. Ni bor ju på Malta och jag tror att han kan massor ändå.



Engelskan har fått stå tillbaka här hemma, av många anledningar. Men Louisa förstår det mesta ändå, jag vet inte hur - men det hänger kvar. Att läsa böcker i språket gör ju stor skillnad - så jag måste skärpa mig på den fronten, när jag slarvar med konversationerna.



kram

2009-06-29 @ 21:14:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0