Time for some serious house hunting!

Igår fick vi äntligen vår lägenhet såld! Helt sanslöst vad förvånande. Killen och hans pappa var hit i veckan och ville komma tillbaka med tjejen oxå. De verkade väldigt på redan från början och i går kom de alltså allihopa. Killen med båda hans föräldrar och tjejen med sin mamma! Efter att de hade sett lägenheten började de diskutera pris med maken och första budet de gav var på det absoluta minipriset jag och maken hade pratat om innan så han förstog direkt att vi skulle få det sålt. Han lyckades pressa upp dem lite till men vågade inte pressa för mycket, då kände han att de skulle bli tvugna att tänka på det och han ville ju gärna göra klart med det hela direkt. Om de hade åkt härifrån utan att vi gjort klart så fanns ju chansen att de skulle hinna tänka mer på lägenheten och inte höra av sig alls. Nu kommer de igen på fredag med en arkitekt för att kolla att allt verkar bra med själva byggnaden men det ska ju inte vara något problem.

När man säljer och köper här nere funkar det så att man skriver ett "löfte om köp" och skriver sedan kontrakt mellan 3-12 månader (ungefär) senare, det vanligaste är 6 månader. Detta för att en notarie ska kunna göra undersökningar och kolla att den som säljer verkligen har rätt att sälja osv. Nu måste vi alltså hitta någonstans att bo, helst så snart som möjligt...Det ska bli jätte spännande och jag hoppas verkligen vi kan hitta något som passar oss bra. Väldigt glädjande för min del var att de ville ha sovrumsmöblerna så nu har jag verkligen anledning att fullfölja min "dröm" att åka till IKEA nånstans i Italien och köpa en massa möbler och grejer och skicka hit med båt. Ska bli sååå kul att få möblera barnens rum och vårt egna nya fräscha sovrum som jag har tänkt mig. Men först måste vi förståss hitta något bra boende för oss själva. Vi ska se ett ställe imorgon och ett par andra på torsdag, då med en mäklare. Ett av ställena vi ska se på torsdag ser jag verkligen fram emot att få titta på, enligt beskrivning verkar det jätte stort och stora ställen växer ju inte på träd här nere direkt...

Kom på en annan sak! Tydligen vill bankerna numer se ritningar på huset/lägenheten innan de godkänner lån. Ritningarna måste vara stämplade av de som godkänner alla byggen för att det ska duga. Maken ringde om detta idag  och då visar det sig att eftersom ansökan som skickades in när våra lägenheter byggdes är gjord 91 finns våran "file" på annat ställe så då kostar det 12 eur för att de ska ta fram papperna. Sedan kostar det ytterligare 12 eur att få stämpeln på ritningen. Undrar vad de använder för stämpeldynor om det kostar 12 eur varje gång man ska stämpla nåt....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0