Vilket j*kla krångel!

5 arbetsdagar har man på sig att registrera och namnge sitt barn. På den 6e dagen kom vi oss äntligen iväg och allt verkade frid och fröjd även om det tog lite lång tid. Av intresse kan tilläggas att för att registrera barn måste man gå en trappa upp, naturligtvis utan hiss! Dagen efter ringde personen som maken pratat med och det visar sig att min svenska namnändring ju inte blivit gjord här än. Det är ju inte så konstigt eftersom jag bara ändrat ordning på namnen så hade jag inte brytt mig om att göra det, eller ens ta reda på hur det skulle gå till. Nu visar det sig dock att det inte är så enkelt att göra den här ändringen och att de tycker att mitt namn ska stå "fel" på dotterns födelsebevis eftersom hon inte måste registreras och min namnändring måste vi kontakta advokat och göra "in court". Va?! Man tror inte att det är sant. Vi har fått papper från skatteverket som visar att namnändring är gjord osv men det räcker inte, för att ändringen ska gillas här måste vi till court. Jag förstår knappt vad de menar, en namnändring som är gjord där jag är medborgare, som står i mitt pass osv godkänns inte här? Det låter för mig helt bisarrt...När vi pratade med dem till att börja med menade de även på att lagligt sett så kunde jag inte ens heta det jag gör! Sen förklarade de för maken vad för papper de vill se från den svenska sidan och de kom ju fort och smidigt redan igår MEN de vägrar alltså fortfarande att ändra det namn som är registrerat på vårat "bröllopsbevis". Även maken blev grinig, de hade ju sagt att det skulle lösa sig bara vi ordnade med rätt papper! Chefen på namnregistreringen kunde inte heller förstå hur vi kunnat göra en namnändring genom att bara fylla i ett papper, han tyckte det verkade oseriöst....Själv tycker jag det verkar mer oseriöst att det inte finns klara regler vad som gäller vi namnändring och liknande så att det måste krånglas på det här viset och advokat kopplas in. Nu ska maken träffa en advokat imorgon, vi har ju inte obegränsat med tid, dottern måste ju registreras så att vi kan få ut pass till henne och sedan registrera henne även som svensk medborgare. Vi har ju tänkt oss en sverige resa och visa upp prinsessan när makens jobb lugnar ner sig lite, vi vill ju knappast vänta på en namnändring. Hoppas vi får goda besked av advokaten imorgon så att vi kan släppa det här nån gång, just nu känns det iaf väldigt jobbigt och krångligt....



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0