Stoooor suck

Nu kommer ett inlägg som svenskar nog inte kommer förstå men jag måste ändå lätta mitt hjärta och få ner det på pränt. Det verkar inte som jag nämnt de senaste städeske problemen. Den som läst i bloggen kanske minns att det varit en massa strul det senaste året för att hitta någon som kunde komma de tider vi önskade, och som det gick att lita på. Vi hittade ju till slut en städerska som jobbat i flera år hos en kompis och trivdes bra med henne. Vi "vågade" lämna nyckeln ute så hon kunde komma in själv på morgonen om ingen var hemma och plockade inte undan värdesaker som datorer och surfplattor. Allt var toppen ända tills i början på november när hon hux flux inte dök upp när hon skulle. Jag smsade henne och då visade det sig att hon fått sparken pga att hon vägrade flytta in i företagets bostäder. Hon hade jobbat för dem i flera år och fått ett litet bostadsbidrag och bott tillsammans med sin man men nu ville företaget alltså ha henne i deras bostäder annars fick hon åka hem. Suck tänkte jag, det är bara att börja leta någon ny städerska men hade inte riktigt tid att lära känna någon ny eftersom vi hade en massa besök inplanerade så det fick vänta. Någon vecka senare hördes städerskan av och sa att hon skulle komma tillbaka i början på januari och jobba för ett annat företag och undrade om vi ville att hon skulle komma och städa hos oss. Vilken räddning tänkte jag och tackade självklart ja. Vid nyår smsade jag sedan gott nytt år och undrade om hon visste när hon skulle komma tillbaka och vi hade lite kontakt fram och tillbaka. Jag fick numret till den nya arbetsgivaren och de sa att hon nog skulle komma runt den 15e. Skönt tänkte jag, äntligen slipper jag ha hand om hela städningen själv. 13e hörde jag av mig till städerskan igen, utan svar, inte ens levererat. Det här är skumt tänkte jag och hörde av mig till arbetsgivaren som talar om att städerskan inte kommer komma tillbaka för hon är gravid, i 6e månaden. Äh men vad faaaan tänker jag! Här har jag gått och skjutit upp att hitta en ny städerska, dels för min, men också för hennes skull (städerskorna får ingen lön om de inte har jobb så de måste aktivt leta hus att städa i) och så har hon vetat att hon är gravid och inte kommer tillbaka?! Jag vet inte vad jag ska tro, ljuger arbetsgivaren? Men vilken anledning har de att göra det? Jag känner mig sviken och lurad, hon fick det att låta som att vi var toppen klienter och hon hade tänkt komma hit och säga hej då innan hon åkte från Dubai. Varför ljög hon för mig i flera veckor? Såna här historier repeteras hela tiden, städerskor som ljuger om än det ena, än det andra. Vad ska man göra? Jag antar att det bästa är att inte involvera sig i deras liv överhuvudtaget och bara se dem som en anställd.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0