Vaniljsocker

Det är i det närmaste omöjligt att få tag på vaniljsocker här nere. Tidigare har maken köpt på Malta men när han var där förra månaden fanns det inget där heller. Sedan dess har han letat i England, på olika ställen men inte heller hittat. Jag har letat på engelska matkedje hemsidor och amazon utan lycka. Jag tänkte att det måste ju gå att göra själv och vaniljstång är riktigt billigt här. Jag googlar ofta på både svenska och engelska när det gäller recept och jämför och gör ofta en blandning. Hittade ett Jamie Oliver recept som var lika på båda språken. Gjorde halva receptet precis som Alma Mater gjort (2 kilo vaniljsocker är lite mycket!) och jag är verkligen nöjd med resultatet så här långt, hoppas det smakar bra också!
 

VANILJSOCKER

 

1 kg strösocker

4 vaniljstänger

 

Till det här receptet behöver man en matberedare. Lägg vaniljstängerna i matberedaren, kör med metallbladet, skrapa sidorna och kör igen.

Tillsätt sockret och kör i 2 minuter. Sila blandningen, lägg tillbaka eventuella klumpar i matberedaren och kör igen. (Man kan upprepa den här proceduren flera gånger om man vill ha riktigt finns socker.)

Resultatet blir en lite askgrå blandning – det kallar jag för riktigt vaniljsocker!

 

Förvara i en lufttät burk. Det räcker i evigheter.

Den ändringen jag ska göra till nästa gång är att inte försöka mixa allt på en gång. Jag har ingen matberedare utan en mixer som sitter på en bakmaskin och detta innebar att den inte kunde hantera så mycket socker utan bara det längst ner blev mixat. Jag fick istället hälla upp allt i en skål och mixa lite åt gången. Sedan blandade jag allt innan jag hällde upp det i glasburken. Jag ska även ha med lite socker när jag mixar vaniljstången, det blev mycket små små vaniljbitar i hela skålen och runt kniven och det var svårt att ta tillvara på all vanilj. Jag tror att lite socker med samtidigt skulle hjälpa. 

 
Här är delar av mitt socker innan det blivit mixat
 
 
Det blev ett fint pulver som jag sedan körde igenom silen
 
 
Slut produkten
 
 
Ser fram emot att prova vaniljsockret!
 
 
 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0