Last Night of the Proms

En av mina årliga höjdpunkter är Last Night of the Proms från London och jag såg precis mina favorit stycken, "Pomp and Circumstance" och "Rule Britannia". Musiken är såååå bra och att se dess små galna engelskmän (och andra med så klart, det är många olika flaggor det viftas med) är bara för härligt! I år fick jag även vara extra stolt för Maltas del då den maltesiske opera sångaren Joseph Calleja (vars son gick i gossens klass på San Andrea på Malta) var med. Först sjöng han Nessun Dorma helt underbart och publiken ville inte sluta applådera honom. Han såg riktigt påverkad ut, såg ut att kämpa mot tårarna och det var på något sätt jätte fint att se. Det är ju självklart jätte stort för en maltesisk sångare (även om han är väldigt känd och jobbar på operor världen runt) att få sjunga på Last Night. Han fick även sjunga i finalen, Rule Britannia och jag satt med gåshud och tårar i ögonen hela stycket igenom. (Haha, där fick jag som minns hur jag som barn gjorde narr av mamma när hon blev så påverkad av att titta på Last Night!) Det är så himla känslosamt när alla sjunger tillsammans, vilken kör!, och det är nästan så man kan känna av den stoltheten de ändå känner för sitt land (och nog de flesta gör för sitt hemland). Lite förvånad var jag till en början över att jag inte såg någon svensk flagga men så fick jag syn på en, mitt i smeten så klart ;) Det mest oväntade var dock att se en Leksands IF flagga nästan längst fram. Hejja LIF!!! När jag har lite mer ork ska jag se hela programmet och njuta....under tiden får jag hålla till godo med klippen på youtube.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0