Sheikh Zayed Grand Mosque

Hur vacker kan en moské vara egentligen? Bilderna gör den inte alls rättvisa, det var så magnifikt! Allt det vita var helt bländande samtidigt som alla detaljer, från utsmyckningar på pelare, till glas i fönstren och mattan på golvet var utsökta.
Gratis inträde, gratis att låna abaya och gratis parkering men dåligt organiserat. Skyltningen till parkeringen var urdålig, alla entréer avstängda utom en så vi åkte ett helt varv runt provade massa infarter innan vi hittade en som var öppen. Lika dåligt skyltat var det hur det hela funkade, var man skulle gå in, vart man hämtade abayan osv.  Maken såg två asiatiska par som bad någon fota dem tillsammans inne i moskén och männen höll om sina fruar/tjejer. Efteråt kom en vakt och bad att få se kortet och det var för mycket kroppskontakt så de fick ta bort dem. Jag ifrågasätter inte att man inte får ha kroppskontakt, det är ändå deras heliga plats men man kan ju se till att informera om sånt. Alla vet ju inte hur det funkar och även om man vet det är det lätt att glömma när det just här ändå generellt är (relativt) fritt i samhället just i Dubai och Abu Dhabi. Vi lånade en audio guide som noga påpekade vad man fick göra, som fotografera överallt, och att toaletterna fick användas även om man inte skulle tvaga sig inför bönen. Samtidigt är det faktiskt rätt jobbigt att som vuxen känna det som man blir tillrättavisad.
Droppen kom när vi skulle åka hem då maken och barnen gick till bilen medans jag lämnade tillbaka abayan och fick mitt id kort tillbaka. De körde såklart mot dörren där jag var för att jag skulle slippa gå långt i värmen så när jag kom ut från rummet och klev under en "avspärrning" för att komma till bilen kom en vakt och sa "its not allowed". Det här var inte en avspärrning i ordets rätta bemärkelse utan såna där kö-band som de har vid incheckningarna på flygplatserna och de var uppsatta för att leda in folk i "abaya rummet". Det var helt besynnerligt att man skulle vara tvungen att gå runt halva parkeringen för att komma till sin bil som kunde stå två meter bort från ingången?! Det var inte så att man kunde komma till sin bil bara genom att gå på trottoaren, man var tvungen att gå bland bilarna i parkeringshuset till 5 rader av 6 så varför skulle man inte kunna ta den genaste vägen?! Jag sa till vakten att min man är i den här bilen så han lät mig visserligen gå, men det kändes så fånigt och irriterande, speciellt efter all dålig information som varit tidigare.
 
 
 
Jag och barnen (kvinnor måste vara helt täckta så man får låna abayor att ha på sig under besöket....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0