Måndag: Kungälv!

För att ta oss ut på ett litet äventyr tog vi tåget till Kungälv där en moster bor. Barnen tyckte det var kanonspännande att åka tåg så klart och vid ankomst hos mostern fick vi fika innan vi åkte till Bohus fästning och tittade. När jag var barn åkte man förbi aldeles nedanför fästningen när man åkte till Göteborg och jag har alltid tyckt om det runda tornet, Fars hatt men på den tiden vet jag inte ens om man kunde gå in. Hursomhelst hade jag aldrig varit dit men tänkte att det kunde vara något som barnen skulle gilla och där hade jag rätt. Min moster rekomenderade att ta med ficklampor så det fick vi låna och barnen hade urkul. Det var spännande och lite läskigt och de lyste i alla hörn och gångar de såg. Vi trodde vi skulle "springa över" fästningen på en timme men då hade vi fel! 1½ timme senare var vi tvugna att gå eftersom vi hade bestämt att vi skulle äta vid den tiden men barnen ville inte alls gå. Dotten var sur och grinig hela vägen hem och vägrade till en början äta lunch. Hon ville ju stanna på "slottet"! Som avslutning på besöket tog vi en tur på "stan" och missade så klart inte ett besök i Bräckboden där man kan köpa Göteborgskex till kanonbilliga priser. Barnen fick även med sig varsin "prutt lera", en sorts lera som ligger i en burk och så geggar/knölar man runt lite med den och så "pruttar" den. 50 åringen hade vunnit en sån i en frågesport på kalaset och barnen var helt begeistrade (de är i den åldern när sånt där är skitroligt (pun intended) Tågresan hem gick riktigt bra trots trötta barn som gått hela dagen och nu sitter jag utmattad och funderar om det ska bli sängen nästa för mig (kl är 21). Imorgon hoppas vi på bättre väder så vi kan fiska krabbor!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0