Celiaki (igen)

Jag har varit och träffat min lever doktor igen och vi pratade vidare om sonen och hans prov resultat. Läkaren vill alltså göra en gastroskopi och biopsi men jag och maken bestämde oss för att gå till ett annat sjukhus för detta. Vår hälso försäkring har inte "direct billing" med det här sjukhuset och det skulle innebära att vi skulle vara tvugna att punga ut med 4900 dhs (nästan 10 000 kr) för att sedan få dem tillbaka från försäkringsbolaget (och jag vet inte ens hur lång tid det tar att få tillbaka). Om vi går till ett sjukhus med direct billing skickar de räkningen direkt till Emirates och vi behöver inte ligga ute med några pengar. Jag blev rekomenderar en gastro på American Hospital (som har direct billing) så maken åkte till Emirates Clinic igår för att träffa en allmänläkare för att få en remiss. Läkaren snackade ikull maken kan man säga genom att säga att hon som förälder, inte läkare inte skulle låta sitt barn gå igenom en gastroskopi om han var symptom fri bara för att blodproven visade höjda värden. Istället tyckte hon att vi skulle fortsätta kolla hans tillväxt och se att han följer sin kurva. Om jag ska vara helt ärlig blev jag rent av chockad av såna råd.

A) Glutenfria produkter är svindyra (60 kr för  1kg mjöl här i Dubai) så jag skulle inte köpa det till någon som ev inte behövde det.
B) Varför skulle jag vänta tills han får symptom? Jag kommer så väl ihåg hur dåligt jag mådde.
C) OM man startar någon på glutenfri diet kommer framtida test resultat att visa "fel" då tarmen läker så framtida blodprov kommer inte att kunna litas på och då måste man gå tillbaka till normal diet bara för att kunna göra en biopsi. Biopsi krävs för att diagnos ska ställas och utan det får man ingen hjälp med mat varken i Sverige eller Malta ifall vi skulle hamna där efter Dubai.

Vidare läste jag att  "Frequently asymptomatic children with celiac disease have autoantibodies to various organs such as antibodies that predict the development of thyroid problems or diabetes. When celiac disease is diagnosed in these children and a gluten-free diet is commenced the antibodies that predict the development of these diseases disappear from the blood. It appears that early diagnosis of celiac disease can prevent these other diseases that occur commonly in people with celiac disease. Early diagnosis can prevent the occurrence of symptoms due to celiac disease such as abdominal pain and diarrhea. The risk of malignancy in adulthood seems so far off, so many years away. However the diagnosis and treatment of a child dramatically reduces the risk of that individual getting cancer or lymphoma in adulthood!"

Jag tror det är lätt för såna som inte varit i den här situationen och inte är pålästa att inte förstå hur allvarligt det, hur kasst man mår och hur viktigt det är att få en diagnos.

Efter att jag och maken diskuterat vidare bestämde vi att vi iaf ska beställa tid och träffa läkaren på American Hospital och se vad han säger, få en "second opinion". Under tiden kollar mamma upp lite vad man skulle ha gjort med ett fall som vårat om vi varit i Sverige. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0