Trivs du i Dubai?

I princip alla som vi träffat under vårt besök på Malta har frågat om jag/vi trivs i Dubai och trots att jag inte vet om Malteserna tror mig (de har en tendens att tro att folk ljuger för att inte verka som de tagit fel beslut) kan jag ärligt säga att jag trivs bättre i Dubai än jag gjorde på Malta. Det betyder inte att jag inte trivdes på Malta för det gjorde jag, men vilket annorlunda liv här i Dubai! Visst finns det saker jag saknar från Malta men det finns många saker jag INTE saknar oxå. Vi har kommenterat detta en hel del när vi varit runt.
 
Vi saknar inte:

# Värmen! Visst, det är stekhett i Dubai MEN jag svettas ändå inte hälften så mycket som jag gör på Malta. Dåligt luftkonditionerat på de flesta ställen, troligtvis mest pga att folk vill spara på elen men man måste ju kunna leva? En av våra favorit restauranger tex har ac i restaurangen men inte på toan! Vi tog barnen på bio och salongen hade ingen ac på förrän filmen startade. Den choklad vi hade köpt var smält och gick inte att äta! Svärföräldrarnas oro att inte el ledningarna ska hålla för att ha två ac på på samma gång som gör att man får sitta och apsvettas på kvällen när barnen lagt sig och vi slagit på acn i sovrummet. Nä, värmen saknar jag inte!
 
# Avgaserna! Att åka runt i bil (speciellt utan ac då man har fönstrena nere) eller promenera till buss eller annat och andas in den avgasiga lukten :S Speciellt morgontrafiken, trodde jag fick cancer eller astma på stört! Eller alla bilar och lastbilar som eg inte borde vara på vägarna som bara bolmar ut svart rök. Huvva! Nej, tack och lov att  inte barnen behöver växa upp och andas den där luften hela sina liv!
 
# Vägarna! Alla hål och bulor samt livsfarliga egoistiska medtrafikanter
 
# Toaletterna! Jag har helt glömt hur illa det är med de maltesiska offentliga toaletterna. Att man alltid måste ha med sig egna näsdukar för att kunna torka sig och de alltid är jätte lortiga var helt borta för mig. En kväll tex var vi ute på värsta turiststråket men även malteser kommer dit och promenerar kvällstid. För två år sedan skulle jag tro stängde de ner toaletterna...för renovering trodde jag, men fortfarande finns endast två bajamajor, utan lyse, utan toalettpapper och där i mörkret kan man ju inte ens se hur pass skitigt det är (kanske är det som är uträkningen?) Fy bubblan blä säger jag och tänker med glädje på de alltid rena, alltid någon inärheten toaletterna här i Dubai.
 
Ok, jag tror det var det vi inte saknar. Däremot kan jag känna att jag saknar två saker:
 
# Språket! Saknar möjligheten att nästan alltid bli förstådd, lite för många asiater här i Dubai som nickar och säger ja men sen inte alls gör som man bett dem.
 
# Maten! Jag saknar att kunna gå ut och äta och de faktiskt förstår vad som menas med glutenfritt och att de i princip alltid fixar till rätten jag vill ha så att den passar. "Nej såsen är inte glutenfri men vi gör en annan till dig, utan mjöl" eller "nej vi vet inte vad marinaden innehåller, men här titta på innehållsförteckningen och se själv så det blir rätt"
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0