Späckhuggare

Inspirerade av Frozen Planet och späckhuggarna som jag skrev om häromdagen tittade vi idag på bröllopsrese dvd från Norge och njöt av fina minnen. Om man googlar späckhuggarsafari får man upp många alternativ, vi valde att åka med Orca Tysfjord. När vi såg på filmen insåg vi även att vi var ute på Zodiac safarin den 10e november, dvs precis ett år innan sonen föddes. Det var verkligen en underbar upplevelse och jag hoppas att jag ska få uppleva den igen, med barnen. Tänkte dela med mig av lite bilder (tagna med dålig digitalkamera) men håll till godo!



Maken på stora båtsafarin



Jag spanar efter havsörnar



Så här såg stora båten ut



På väg ut med Zodiaken







Vi hade jätte tur och fick se späckisarna "jaga" fisk, om man tittar noga ser man hur fiskarna försöker hoppa för att komma undan



Några modiga valde att snorkla



Tysfjord hotell och samlingscentrum



Glada bröllopsresenärer!

Nu när jag kikade in på hemsidan ser jag till min stora sorg att det står att det inte kommer in lika mycket sill i fjorden längre och att det därför är mkt färre späckisar som kommer in och det därmed är mkt svårare att se dem. Båtturerna går oxå bara på helgerna så det verkar som en hel del saker har förändrats, kanske kommer jag aldrig att kunna dela med mig av denna magiska uppelevse med barnen :(


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0