Klump i magen

Mamma berättade precis vad sonen sagt en morgon inne hos henne och jag fick en jätte klump i magen. De hade tittat i en målarbok och längst bak fanns en spegel där man skulle rita något som man önskade sig. Mamma frågade då vad sonen önskade sig och han svarade "att vi inte behöver flytta till Dubai" :(

Jag blev helt chockad, har inte sett några såna tendenser innan, han har varit glad och nöjd över situationen. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det hela heller, känner han verkligen så på riktigt eller var det något han sa på samma sätt som han inte vill åka hemifrån när vi föreslår saker att göra? Varför har han inte kännt att han kan säga något till mig om det om han nu verkligen känner så? Kan det ha påverkat honom att han såg mig gråta lite när vi sa hej då på skolan? Kanske var jag inte tillräckligt tydlig när jag förklarade varför jag var ledsen?

Jag som vuxen vet ju att det här är det bästa för oss, jag vet ju att han kommer att få nya vänner i skolan (vi har ju inte ens playdates här ännu så förutom att han måste lära känna nya barn kommer det nog att bli mer socialt i Dubai) och han som barn har ju inget alls att relatera till när det gäller Dubai. Det är diffust och ett ställe han inte upplevt själv så han vet ju inte alls vad han kan förvänta sig.

Vi valde att köra den positiva approachen till flytten och har hela tiden haft en rätt glättig attityd, kanske var det fel för sonen? Kanske borde vi ha tonat ner det hela lite och gett honom chansen att vädra sina egna åsikter och oro? Han vet att klasskompisarna inte kommer gå kvar med Ms. A i höst, att de ska gå vidare till Grade 2 och när fröken har pratat om det har hon tydligen sagt att inte sonen kommer vara kvar här, kanske har det påverkat?

Hursomhelst har jag tänkt prata med honom om det hela imorgon. Inte säga att mamma berättade vad han sagt utan höra mig för lite hur kan känner inför Dubai flytten. Se om vi kan reda ut några ev frågetecken han kanske har. Titta på bilder, skolan, bostadsområdet och kanske till och med DVD filmen vi fick av Emirates (om jag kan hitta den). Tala om att jag ser fram emot flytten trots mina tårar och att vi kommer få det jätte bra i Dubai.

Jag kan inte begära att en snart 5 åring ska förstå vad det innebär och varför vi måste flytta men jag kan iaf försöka lätta hans oro och ovilja att flytta. Håll alla era tummar för mig imorgon....min älskade lilla gosse <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0