Värsta soppan

Nu ska ni få höra en historia som man kan fundera om den ens är sann...Jag vet inte om jag nämnt det, men vi hade bestämt oss att vidga vårat maid letande och även inkludera män. Maken hade varit skeptisk till att börja med då han tyckte att män inte städade lika bra som kvinnor. Våran städfirma som kommer in en gång i veckan däremot har bara manliga städare så maken ändrade åsikt, och speciellt efter strulet med vårt första försök. När vi landade på Malta fick jag ett sms av en kompis här i Dubai där hon sa att hennes maids man söker jobb som houseboy och att han jätte gärna ville jobba hos oss ifall vi var intresserade. Vi kände att det vore en riktigt bra lösning eftersom de då skulle vara glada och nöjda båda två och då blir ju livet genast lättare. Meningen var att vi skulle träffa honom när vi kom tillbaka men under tiden hann kaoset börja. Kompisarnas dotter hade fått vattkoppor så deras maid kunde inte flytta in hos dem när hon kom hit från Sri Lanka då hon inte haft vattkoppor. Hon fick istället flytta in hos en tredje kompis så länge och N, vår houseboy hade naturligtvis varit dit och hälsat på sin fru och allt var frid och fröjd ända tills även den tredje kompisens barn fick vattkoppor och vips får vi anta att de båda två blivit smittade. Efter många turer fick både N och hans fru vattkoppsvaccin efter att jag läst att det om det ges inom 5 dagar från smitto tillfället kan göra att det inte bryter ut alls eller åtminstone minskar hur sjuk man blir. Mamma vet inte säkert om jag haft vattkoppor som barn och jag har inte kunnat ta vaccinet då det är levande vaccin som är farligt för mig så jag har inte kunnat träffa N men hans visum skulle gå ut den 29e så vi kunde inte vänta så länge med att bestämma oss. Efter att två svenska tjejer tyckt att N är sååå trevlig tog vi beslutet att ta lite av en chansning och anställa honom så maken träffade honom fixade med pappersarbetet och allt gick bra fram tills vi inte hade hans pass att stämpla hans "entry stamp" i. Vi skulle dock få återkomma med passet och den här mannen skulle göra ett undantag och fixa det i efterhand men här kommer det allra värsta, hans tidigare arbetsgivare vägrar lämna ifrån sig passet om inte N lämnar landet! Det ligger ingen laglig anledning bakom detta, med de papper vi hade skulle de få tillbaka den avgift på 4000 kr som man som arbetsgivare betalar som säkerhet tills dess den anställde lämnar landet. Maken försökte allt, pratade med någon chef som trots makens diplomatiska sätt slängde på luren i örat på maken med orden "detta är vår policy, förstå det och boka en flygbiljett"! Flygbiljetten blev ett kapitel i sig då vi fick besked att N inte kunde resa idag då hans pass inte skulle vara hämtat från stället hotellet förvarade sina anställdas pass men flygbiljetterna den 29e var mkt dyrare än de idag. Jag jagade därför rätt person som var på lunch (i 1 timme och 40 minuter) innan jag fick lov att boka biljett ikväll, passet skulle vara klart. Bokade biljetten och när jag betalat blir jag kallsvettig när jag inser att jag bokat biljetten i Ns två förnamn, utan hans efternamn! Ringer flydubai i panik där jag får besked att de inte kan lägga till namn på biljetten men att så länge det finns två namn och båda står i passet får han åka. Jag tyckte det lät lite galet och vågade inte lita på det så jag ringde tillbaka en halvtimme senare, pratade med någon annan och efter att hon kollat upp fick jag samma svar igen, det gjorde inget om båda namnen var förnamn bara de fanns i passet. Lite lugnare men inte helt övertygad fick jag väl tro på dem men jag har oroat mig sen dess för hur det skulle gå idag. Har gått med oros känsla hela dagen men nu sitter N på planet till Muscat, vänder tillbaka med samma plan och kommer hem igen om 2½ timme. Vart bor han nu då? Jo hans fru har nu flyttat hem till sin arbetsgivare så den stackars trejde kompisen har fått ta in ytterligare någon annans maid "så länge". Tur att det finns folk som hjälper till!  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0