Städerska

I Dubai är det väldigt vanligt att man har inneboende "hemhjälp" som städar, lagar mat och ibland hjälper till med barnpassning. Jag och maken var inte helt överens om vi skulle ha någon, visserligen förstog jag makens resonemang men jag tycker ändå det är ett enkelt val. Maken resonerade att ingen lever på det viset i andra delar av världen, att det skulle vara en björntjänst mot barnen att leva ett sånt liv. Själv anser jag att det hamnar på oss att se till att de ändå lär sig ta reda på efter sig själva, bara för att man har någon som städar åt en betyder det ju inte att man inte måste plocka upp sina egna leksaker när man lekt färdigt. Efter att jag förklarat att jag inte skulle tillåta barnen att köra med maiden kunde maken oxå känna att det var ett självklart val. Det skulle ju innebära att vi får mer tid tillsammans och jag avskyr att städa så jag skulle må så mkt bättre i mig själv om jag slapp städningen. Detta är dock något som mina föräldrar inte alls har förståelse för...jag ska inte jobba, och inte ta hand om hemmet så vad ska jag göra? Jag är säker på att jag kommer ha fullt upp ändå, alla lever ju på det sättet i Dubai och jag tänker mig att jag nu äntligen ska kunna ta hand om mig själv lite. Träna, vila, umgås med kompisar och orka vara en toppen mamma. Undrar om det kan vara den svenska avundsjukan som kommer fram? Skulle inte alla önska att de slapp städa? Hur det än är känns det inte jätte kul att bli ifrågasatt och ansedd lat....Kom igen och låt oss leva livet!


Kommentarer
Emma

"Men Emma, hur tror du att vi andra klarar livet?!" En kommentar jag fick av en god vän i sommras.. Jag tycker ni gör helt rätt! Kram!

2011-08-28 @ 17:55:02
maria

ska den personen bo hos er? klart det är avundsjuka, å klart att det låter lite konsitgt för oss här hemma, men jag skulle å kunna ha så ibland, att bara kunna göra det JAG vill göra,men så funkar det inte här ju

2011-08-28 @ 20:33:47
maria

å vad kostar sånt egentligen

2011-08-28 @ 20:34:29
Pupa

Jag tror ändå det har väldigt mkt med olika kulturer att göra, vi svenskar ska vara så himla duktiga jämt och fixa precis allt själva.



Maria, ja städerskan är inneboende och arbetsgivar avgifter och lön och allt inräknat kostar det ca 5000 kr per månad som jag har förstått det.



Emma, hur går det för er med nannyn/au pairen? Vad är det för deal ni har, hyr ni boende åt henne?

2011-08-29 @ 20:29:59
Emma

Ja, hon delar boende med en annan svensk tjej. Lägenheten ligger bakom pizza hut i St Julians. Lagom nära oss, men ändå centralt.

2011-08-30 @ 18:13:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0