Tandläkarbesök

I juni skulle barnen ha varit till tandläkaren men det var i den vevan vi var magsjuka så naturligtvis blev det inget. Ny tid fick vi inte förrän i februari eller om det var mars :O men vi satte sonen i "kö" för inställda besök och igår ringde de och frågade om vi ville/kunde komma på eftermiddagen. Sonen var väldigt skeptisk men vi pratade lite om det hela och läste våra två "tandläkarböcker". Tandläkaren var verkligen perfekt, lugn och pedagogisk. Vi hade ju valt att gå privat så att de skulle få träffa en tandläkare speciellt utbildad att ta hand om barn och ge dem en positiv känsla av tandläkare. Hon började med att prata om hur man ska sköta tänderna, vad man ska äta och inte osv. Inget nytt för mig och jag kunde inte låta bli att nämna att jag är hård på reglerna och att vi redan gör allt som hon föreslog. Sonen fick sedan provköra stolen upp och ner, klättra upp i den (och jag fick sitta med honom) medans tandläkaren tittade honom i munnen. Sen frågade hon om hon fick putsa tänderna lite och sonen nickade, hon visade hur allt skulle kännas på hans hand, borsten och salivsugen och han fick provköra allt själv. En tandsköterska hämtade dottern så hon fick sitta nära och titta vad som hände med hennes bror. När han var klar ville även dottern provköra stolen och så klättrade hon glatt upp och visade sina tänder lite snabbt för tandläkaren. Eftersom båda varit såå duktiga fick de varsin leksak med sig hem och sonen spenderade hela gårdagen, och idag, med att visa sina tänder för att vi skulle se hur fina de är :D När vi gick därifrån sa han att han älskar tandläkaren. Väl investerade 35 euro tycker jag!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0