London resan

Bättre sent än aldrig, här kommer en London redovisning.

Det blev lite strul med flyget dit för min del, en kollega och kompis till maken med fru och son (som går i dotterns klass) skulle med samma flyg och vid incheckningen fick vi helt utspridda platser eftersom det inte fanns jätte mycket plats alls på planet. Det löste sig dock genom att vi blev "inofficiellt" uppgraderade till Club class. Lugnt och skönt med andra ord.

Väl framme fick jag vänta några minuter på mamma och kompisen innan vi begav oss ner mot tunnelbanan. Själva resan gick så där, strul med tunnelbanan och Circle line gick inte alls men det löste sig till slut och vi hittade till hotellet, inte långt från Paddington Station. Rummet var inte klart så vi gav oss ut direkt, snabb lunch på Mc Donalds runt hörnet och sen mot Picadilly Circus och Regent Street för att ta oss upp mot Oxford Street. Herregud va mycket folk! Vi var ju där precis samma datum förra året och det var mycket mycket värre iår. Vi orkade inte jätte länge och inget blev shoppat tror jag och efter middag på Nando´s åkte vi mot hotellet för lite vila (mamma och kompisen hade åkt med tåget hemifrån strax efter kl 4 på morgonen och jag hade vaknat kl 5).

Söndagen spenderade vi med sightseeing. Vi skulle inte "in" någonstans men ville ju ha visat Tower of London, Tower Bridge osv för kompisen som aldrig varit i London förut. Bussen tog oss sedan via London Eye och Trafalgar Square till Covent Garden. Dit var jag aldrig med mamma förra året och hon tyckte det var jätte trevligt. Vi sprang i några affärer där och "marknaden" innan vi fikade på Muffinski´s. Vi hade läst om dem på nätet, glutenfria muffins varje dag och imponerande nog fanns det tom olika smaker att välja på! Köpte med oss varsin att fika med senare oxå, jätte trevligt! Efter en låång runda via Russell Square och ett stängt lunchställe (där de skulle ha glutenfria wraps) kom vi tillbaka till Covent Garden för att leta lunch. Vi hittade ett bra ställe och blev mätta och nöjda. Lite mer rundtur förbi Buckingham Palace innan vi tog oss till Marble Arch och en snabb runda på Primark innan de stängde blev det sedan tidig kväll igen, med muffins och te till kvällsmat på hotellet.

Måndagen åkte vi till Westfield shopping centre. Skulle ha träffat kompisen från "my first baby blog" men hon var tyvärr sjuk. Med tunga påsar åkte vi från Westfield med fynd från bla Marks & Spencers (bhar och trosor), The Entertainer (julklappar till barnen, både från oss och mamma). Till hotellet för att byta om och iväg mot Picadilly och kvällens musikal (efter ett stopp på fik, sen lunch gjorde att middagen blev åsidosatt). Vi såg Grease och den var kanonbra. Det var extra trevligt att man fick se orkestern som spelade med jämna mellanrum, på Mamma Mia hade jag tagit det för givet att det var singback eller playback eller vad det heter men kanske fanns orkester även där?

Tisdagen var vår sista dag, drog vi mot Oxford Street igen, kollade av "allt" en sista gång innan vi åt lunch på Nandos och drog oss mot hotellet för att åka till Heathrow. Mamma och kompisen åkte från T5 så jag åkte med dem dit, hjälpte dem checka in och sedan blev det fika. När de gick igenom säkerhetskontrollen tog jag mig till T4 och ännu en gång var det halvstruligt att få plats på flyget. Endast 5 platser och jag fick ingen plats men de tog väskorna och så får man gå till gaten och få sin plats (så länge inte 5 personer hinner köpa biljett de sista timmarna). Gjorde sista shoppingen, Boots och WH Smith innan jag åt middag i lugn och ro. Hade tur och kom med flyget igen. När jag klev på fick jag sms från mamma att de precis landat. Väl hemma på Malta (kl 00.40) hämtade svärfar mig eftersom maken inte kunde lämna barnen ensamma och att väcka dem var inte direkt ett alternativ.

Väl hemma hittade jag sonen i vår säng, vad mysigt det var att krypa ner brevid honom! Mitt inatten vaknade jag av att han satt sin kalla näsa mot min och när jag slog upp ögonen sa han "mamma?", ja mumlade jag och då kastade han sig över mig och kramades hååårt och länge innan jag fick en puss och han la sig till rätta igen. Dröjde dock inte länge innan han var tvungen att väcka pappan och berätta att "mamma is back home". Även dottern var överlycklig när hon vaknade och jag var hemma igen. Underbart att vara saknad iaf :)

Hotellet var allt annat än lyxigt, men i mina ögon verkligen värt pengarna. I London får man betala kanonmycket för att bo fint, det finns inget riktigt mellanting trots att många hotell utger sig för att vara mellanklass. Frukosten var kontinental men det fanns ändå yogurt, färsk frukt och för endast 3 pund fick man engelsk frukost om man ville. Hör av er om någon vill veta mer.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0