Magsjuka (äckelvarning)

Stackar lilla sonen hade nån snabbsläng av magsjuka i natt. Vi vaknade av att han skrek ifrån sitt rum, maken gick in och fattade inte riktigt vad som var fel men upptäckte snart att sängen var nerspydd. Försökte sedan tvätta av honom medans jag slängde lakan och teddy i tvättmaskinen, gav honom lite att dricka och gick och la oss igen, nu i vår säng. Sonen hann inte somna innan han började gnälla och instinktivt förstod jag att han skulle kräkas igen, vände mig ur sängen och skulle slå på lyset i badrummet när han kaskadkräks igen. Om jag inte flyttat på mig hade jag fått det över mig, blääää. Bara upp igen och byta kläder, som tur var hade jag lagt ut plastad frotte "för säkerhetsskull" så våra sängar klarade sig. Nu bestämde vi att någon skulle stanna med sonen på soffan, gjorde iordning allt medans sonen satt på toaletten och nu hade diarre oxå. Maken hade tänkt sig stanna med sonen men sonen ville att jag skulle vara med honom så jag stannade. Han hade även hunnit små kräkas i hinken ett par gånger och en timme efter första spyan somnade han igen, i soffan med huvudet i mitt knä. Jag hade jätte svårt att somna, jag lyssnade efter alla tecken på att han skulle kräkas igen men till slut vågade jag slappna av och sedan sov vi faktiskt resten av natten. Stackars lilla gossen har aldrig varit magsjuk förut, inte kräkts sedan han var bebis, förstog inte alls vad som hände. Han var likblek och skakade och mitt hjärta ville bara spricka.

Det blev så klart ingen skola idag, första riktiga skoldagen men han har varken kräkts eller haft diarre sedan i natt, ätit både frukost och lunch, om än i reducerad mängd så jag tror han kommer vara fit for fight till imorgon. Just nu sitter vi på soffan och myser, sonen ser på cartoonito och lutar sig gott mot min axel. Helt underbart!


Kommentarer
Ivy & Louisa

Nej usch vad hemskt! Louisa hade 2 omgångar magsjuka förra vintern och det är bara rakt igenom äckligt ju och hemskt för de stackars små.



Hoppas att Alex är klar nu och slipper fler omgångar också.



Här väntar vi bara på att det ska sätta igång... och börja snurra bland barnen på dagis. Kallklimat = magsjukegaranti tyvärr.

2009-10-12 @ 17:57:06


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0