Förbannad hets och stress!

Här på Malta finns någon oskriven regel att man måste åka och träffa sina föräldrar och svärföräldrar minst en gång i veckan. Det verkar som man kan slippa undan innan man fått barn men när det finns barnbarn med i bilden MÅSTE man bara ses. Inte nog med det verkar det vara ens ansvar som småbarnsförälder att passa in besöket. Jobbar man måndag till fredag, eller kanske tom måndag till lördag får man åka på sin lediga dag (söndagen), oavsett om man kanske hellre skulle spendera tid med sin egna lilla "nya" familj. I vårt fall har svärföräldrarna jätte mycket aktiviteter, nästan varje dag i veckan har de något med kyrkan, konfirmations undervisning och äktenskapsförberedande kurs och maken jobbar ju skift. Detta innebär att vi nästan alltid måste krånga för att, i mina ögon, åka och visa upp barnen för sina farföräldrar. Det slutar med att vi måste åka dit när det egentligen inte passar, efter kvällsmaten tex när jag egentligen vill vara hemma och varva ner innan lägg dax. Om man sedan inte dyker upp på en vecka så börjar det hetsas och gnällas för att de inte fått se barnen "när kommer ni" osv. Herregud, vi har ju egna liv? Maken jobbar inte kontorsjobb, vänner att träffa osv. Ringer gör hon varje dag, och har vi inte varit hemma och svarat så ringer hon på mobilen och är orolig eftersom vi inte var hemma. Leave me in peace damn it!

Min mormor har alltid varit väldigt nära med sina barn (mamma och mina mostrar) och visserligen har 3 av döttrarna flyttat en bit bort från mormor men en bor kvar i samma stad och enligt mamma träffas inte ens de en gång i veckan. De hörs på telefon oftare så klart men inte nödvändigtvis mer än så. Mormor och morfar hade sina egna liv och så även min moster och hennes familj.

Hur ofta träffar ni föräldrar och svärföräldrar? Har ni barn?


Kommentarer
Sara (Vanadotter)

Varför åker inte Rob själv dit med barnen om det är en oskriven regel på Malta. Du kan ju stanna kvar hemma och varva ner. kram

2009-07-01 @ 15:31:23
Pupa

Vi gör så ibland men det blir ändå så att vi måste krångla för att få till det, och när jag pratade om att varva ner innan läggdax efter kvällsmat var det barnen jag pratade om...

2009-07-01 @ 18:30:33
Ivy

På min sida är det nog lite mer näraband med familjen. Hade vi bott nära hade vi nog träffats minst en gång i veckan, men det hade absolut inte varit ett måste och så hade nog mina föräldrar kommit till oss lika ofta - de är välmedvetna om vardagsstressen med småbarn och fulltidsarbeten.



För att vara utlandssvenskar i Oslo verkar alla tycka att vi åker til Sv extremt mkt och träffar våra föräldrar ofta - å andra sidan är det ett medvetet val fårn vår sida eftersom vi saknar dem och vill att Louisa knyter ordentliga band till släkten i Sverige.



Vi pratar med våra föräldrar flera gånger i veckan, ofta ringer jag och Louisa till Andreas föräldrar... och min mamma och jag kan prata nästan varje dag i perioder. Iaf minst 3 ggr/ vecka :)



Det som är så konstigt med dina in laws är att ni ska passa in er i deras liv... øhhhh, hallå.. det är enklare för dem att komma hem till er isf.



Visst kan jag kan jag känna stress över att kalendern är fulltecknad varje gång vi är i Sverige, å andra sidan är allt bara kul när vi väl kommer på plats. Värre är det kanske om nån i familjen börjar gnälla att de inte träffat Isa lika mkt som xxx liksom hehe, men det har jag markerat att jag inte tolererar ;)



kram

2009-07-01 @ 19:39:07
Ivy

Nåt ironiskt är 'bonus' svägerskan som träffar svärmor + sin pappa (svärmors sambo) när vi kommer till Sverige - de bor 10 minuter m bil... men får inte till att träffas så många gånger när vi inte är med, hehe...



Svärmor och sambo är dock ofta barnvakter, tar med barnbarnen på aktiviteter, ser på fotbollsmatcherna osv för att träffa barnbarnen - så det är ju bra.

2009-07-01 @ 19:42:12
Anne

Tips: nasta gang hon ringer, sag att tyvarr har ni saaa mycket just nu men kan ni fa lamna av barnen i ett par timmar?! Pa sa satt far de se dem, och ni kan pyssla om varandra!

2009-07-01 @ 23:48:19
URL: http://happysnappy.blogg.se/
Pupa

Ivy - Jag skulle säkerligen oxå träffa min mamma oftare om jag bodde i Sverige MEN det skulle nog mest vara för att jag inte jobbar, jag skulle åka dit när maken jobbar. Sen att min mamma inte jobbar kontorstid gör ju det hela enklare oxå så klart!



Anne - Jag skulle tycka det var trevligt om de kunde vara barnvakt lite nu och då men de hittar ju aldrig på något när barnen är där. Min mormor brukade alltid hitta på roliga saker när vi var där, små utflykter, skattjakter och pyssel. Känns ju inte så kul att lämna dit barnen när jag vet att hon ändå gör sina vardags sysslor i princip hela tiden.

2009-07-02 @ 13:03:30
Ivy

Om du lämnar barnen där kanske hon kommer på att hon måste leka och aktivera dem? Hihihi... men sen är det ju dina skatter och man vill ju inte lämna dem vind för våg... Synd att de är oengagerade men överengagerade hela tiden... jobbigt!

2009-07-02 @ 15:05:58


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0