Ska man alltid sätta barnen först?

Läste precis i en blogg, en annan mamma som har lite samma tankar som mig, att man gärna vill att barnet/barnen ska underhållas och aktiviteras i första hand. Som nästan får dåligt samvete för att man tar med sig barnen och handlar, för de skulle ju allra helst vilja leka istället. Jag har dock bestämt mig för att en del saker MÅSTE göras, för allas trevnad, handla mat är en av de sakerna. Om inte jag/vi tar med sonen och handlar emellanåt utan bara går till lekparken eller på promenad så finns det ju ingen mat hemma och det funkar ju inte, mat är ju ett grundbehov. När det kommer till att städa känns inte det alls lika viktigt (visst, varken jag eller maken var speciellt duktiga på att städa innan sonen heller) för man KAN ju leva i ett rörigt hem. När det går över gränsen tar vi tag i städandet men det är inget vi gör dagligen. Summa summarum, jag tycker nog att man ska sätta barnen före sig själv men man bör nog vänja sig vid att man inte alltid kan sätta barnets lekbehov främst, mat och renlighets behoven går nog faktiskt före (även om inte barnet förstår att man faktiskt måste shoppa för att kunna äta)


Kommentarer
Sara

Kanske man kan göra inhandlingen till lite av en lek det med. Min Isak brukar få hjälpa till att lägga upp matvarorna på bandet t.ex. det brukar vara populärt. Jag tror ju inte att barnen mår dåligt av att inte leka precis hela dagarna. De lär sig ju av att vara med sina föräldrar och göra saker som att handla och tvätta sig.

2008-10-14 @ 19:21:32
Pupa

Så brukar vi göra med, sonen får hjälpa till med så mycket det går men det är ju ändå inte som att leka :)

2008-10-14 @ 19:46:54
Therese Lindberg

Visst är det viktigt att sätta barnen först, men sen tycker jag att barnen faktiskt får anpassa sig till lite tråkigt ibland med. Man ska inte behöva ändra hela sitt liv 'bara' för att man skaffat barn! Jag menar vi vuxna har också våra behov som vi behöver/vill göra och inte ska vi behöva avstå från allt vi gjorde innan vi skaffade barn.

2008-10-15 @ 17:30:29
URL: http://thereselindberg.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0