Tankar om att pumpa

När jag insåg att inte amningen skulle funka den här gången heller kände jag mig besviken och kass som mamma, tänk att jag inte skulle kunna amma något av mina barn? Pratade ut lite med en kompis som haft sin del av amningsproblem och efter det kändes det bättre. Jag inser ju själv att jag inte kunde fortsätta med de sår jag hade, smärtan var hysterisk varje gång. Hade tittat på video klipp på nätet och läst allt jag kommit över men vi fick inte till det. Persoligen tror jag att hon inte gapade nog och därmed inte fick något bra grepp. Jag försökte och försökte, vid flera tillfällen i upp till 15 minuter, "lockade" mot underläppen som jag fått råd om men hon gapade inte större för det. Jag får lov att erkänna att det inte gjorde riktigt lika ont med amningsnapp när jag senare provade lägga dottern till bröstet MEN trots att hon ätit (och inte sovit) i 45 minuter skrek hon och var hungrig igen en kvart senare. Det är ju ohållbart att sitta och amma dygnet runt, speciellt med ett äldre barn som behöver uppmärksamhet oxå.  Att pumpa är definitivt det bästa för oss, på natten matar maken och jag pumpar medans vi turas om dagtid. Han måste ju snart tillbaka till jobbet så vi får väl se hur det går då, men jag har iaf ambitionen att fortsätta pumpa så länge jag orkar. Att pumpa tar mer tid eftersom det är "dubbelt jobb" men det känns som det är värt det. Och egentligen, vad då dubbelt jobb? Nu äter hon ordentligt och kan därmed sova skapligt långa perioder istället för att jag ska sitta med henne i famnen 24/7. Viktigast för mig är trots allt att dottern får bröstmjölk så länge det går. Mjölkproduktionen är iaf igång och jag får frysa mjölk varje dag vilket känns positivt, nu kommer jag kunna ge henne bröstmjölk ett tag längre än vad jag orkar pumpa, toppen! Synd bara att min mamma inte kan förstå det val vi gjort utan ska fälla kommentarer hela tiden, man vill ju så klart att ens mamma ska tycka att man gör bra val och är den bästa mamma man kan vara....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Pupa

hemma mamma med två barn, svenska men bor i Dubai, celiaki och leversjukdom (AIH).

RSS 2.0